2012. május 22. - Júlia, Rita, Emil
2011.10.27  |   27 hozzászólás

MLM a kalapomat: a pénzérem másik oldala

Farkas Levente | marketingiskola.ro  

Bár kipróbáltam, az MLM nekem sem ment. Nem védem a spammelő, tukmáló MLM-rendszerben dolgozókat, csak azt szeretném elérni, hogy kicsit tisztuljon a kép a bizonytalankodók fejében.



 Farkas Levente

A szerző kisvállalati marketing szakértő, a www.marketingiskola.ro alapítója.
Ha agyatlan ajánlatokkal megkeresed, akkor a rendelkezésére álló összes csatornán téged, illetve az MLM rendszeredet fogja szapulni. Számlát kér, és ha nem adsz, beperel. Ha adsz, akkor meg feljelent a fogyasztóvédelemnél. A rendszer, amelyben dolgozol, lehet, hogy valóban jó. Ne hiteltelenítsd, ne tukmáld.
 

A manna.ro-n olvastam egy írást az MLM rendszerekről Te mennyiért adod el a kapcsolati hálód? címmel

Az MLM (Multi Level Marketing, Network Marketing stb.) rendszereket mutatja be, bár kissé egyoldalúan.


- 1. Ez egy üzleti modell.

A maga pozitív és negatív vonatkozásaival, de a hálózatépítés, Network Marketing, MLM egy üzleti modell. Lehet, hogy azok számára zavaró, akik ebben a modellben nem találták meg a helyüket, de ez az üzleti modell sikeresen működik. Lehet kajtatni a statisztikák után.

Egy kis pékségnek az üzleti modellje arról szól, hogy forgalmas helyen megnyitja kapuit, és várja a beeső vásárlókat. Talán sikeres lesz, talán belebukik.

De nem az üzleti modell teszi sikeressé vagy éppen tönkre a boltot, hanem az ember, aki működteti.


0. Mitől sikeres ez az üzleti modell?

Nem nagy ügy tőzsdézni, de a tőzsdéző emberek döntő többsége mégsem Soros György. Miért? Mert a tőzsde átverés?

Nem.

Sokan fejre álltak (és még fognak) a tőzsdézéssel? Igen.

Vannak, akik valamit másként, szebben, gyorsabban, ügyesebben csinálnak a többiekhez képest.

Az MLM rendszerben dolgozókat nem a rendszer teszi eredményessé, sikeressé, hanem az emberek teszik sikeressé, eredményessé a rendszert. Ha ez az állítás nem lenne igaz, akkor az MLM rendszerek napocskája régen lefelé menő tendenciát mutatna.

A legtöbb esetben, nem az MLM rendszerekkel van a gond, hanem azokkal az emberekkel, akik az MLM rendszert nem jól használják.

Ha az életben idiótákkal vagyunk körülvéve, akkor óhatatlanul idióta MLM-esek fognak zaklatni. De ettől még mindig nem az MLM-esek a hibásak, hanem az az ember, aki ilyenekkel veszi körbe magát.

Ismerek 8 osztállyal rendelkező „jómunkásembert”, aki havonta átlag 1200 lejt keres MLM rendszerben. És ismerek két egyetemet végzettet, aki egy vasat sem. Ez nem iskolázottság kérdése.

Tanulás, ambíció, az ember megértése. Ha valaki ezt a három pontot ismeri, csinálja, akkor eredményes tud lenni zaklatás nélkül. Ha nem, akkor az egész üzleti modellnek rossz hírét kelti.


1. Hazugság az egész meggazdagodási duma?

Vannak vállalkozók, akik ugyanazon a piacágon meggazdagodnak, és vannak, akik nem. Vajon „duma”, hogy egy vállalkozással pénzt lehet keresni, meg lehet gazdagodni? Nem duma. Van, akinek összejön, és van, akinek nem. Ez is elsősorban tudás, helyzetfelismerés, „jókor jó helyen” kérdése.

Az MLM rendszerekkel is ugyanez a helyzet. Persze akinek nem jön össze, annak az a legkönnyebb, hogy a rendszert hibáztassa, mint ahogy a vállalkozók többsége sem magában keresi a hibát, ha nem megy a szekér, hanem a kormányban, a versenytársban, a munkatársakban, a szomszédban.


2. A rendszerek csúcsán lévő embereknek ingyenélést biztosít mások manipulálása.


Állítólag a rendszerek tetején lévő országos vagy nemzetközi vezetők azok, akik tönkre kereshetik magukat. És állítólag menekülni kell attól a cégtől, ahol a felső vezetés juttatásával nem vagyunk pontosan tisztában.

Álljon meg a nászmenet! Milyen igazságtalan ez a világ, hogy a vezérigazgató napidíja ötször, ötvenszer, százszor meghaladja a kezdő irattáros havi fizetését! És attól a cégtől is menekülni kell, amelynek a felső vezetése juttatásával nem vagyok képben, ha két éve ott dolgozom?

Aki magasabban van egy profitorientált szervezet ranglétráján, az általában többet keres, mind az alacsonyabban lévők. Ettől ranglétra a ranglétra. Ez miért baj?

Ha nem tetszik egy vállalkozáson belüli előrehaladási lehetőség, a juttatás, akkor le lehet onnan lépni. Az MLM rendszer is egy vállalkozás. Innen is le lehet lépni, ha úgy érzem, hogy a befektetett munka, a forgalmazott termék vagy szolgáltatás, a piac, a munkatársak, az ügyfelek nem tetszenek nekem.
 

3. Az MLM rendszerek visszaélnek az emberi kapcsolatokkal.


Ezt is gyakran felróják az MLM rendszereknek. „Az emberi kapcsolatokra alapozzák az eladás sikerét.”

Minden eredményes értékesítő emberi kapcsolatokat próbál létrehozni, ápolni, bővíteni. És ha egy éttermet nyitok, akkor legelső lépésként a barátaimnak fogok szólni.

Szintén az MLM rendszerek kapcsán olvastam az alábbi mondatot, de ezt inkább nem kommentálom: „Szektába való belépés utáni tipikus burok-élet alakul ki, amely egyre távolabb viszi az embert a környezetétől.”

Hogy mit hánynak még az MLM rendszerek szemére?


4. A termékeikről szóló szöveg manipulatív, többnyire maszlag.

Igen, manipulatív, mint a marketing szövegek többsége.
El kell érni, hogy az ember megvegye, ezért van benne maszlag is.

Csupán annyi megjegyzést fűznék az ilyen gondolatokhoz, hogy ha maga a termék nem jó, akkor azt az emberek többsége még egyszer nem veszi meg. Az MLM rendszerek 99%-a pedig az újravásárlásról szól.


5. Az MLM rendszerekben forgalmazott termékek/szolgáltatások túlárazottak.

Ez a panasz azért szokott megszületni, mert az emberek számolnak. „Ha az általam behozott emberek után jutalékot kapok, és aki engem behozott, ő is jutalékot kap, akkor jó nagy árrés kell legyen ezen a terméken.”

Számoljunk utána a nem MLM rendszerben értékesített Don Esztossz WC-takarító terméknek. A gyártó is, a kereskedő 1, kereskedő 2, kereskedő 3 is pénzt kell, hogy keressen. Ezért a peches vásárló, ha akarja azt a terméket, akkor kifizeti az importőr, a nagykereskedő és a kiskereskedő árrését is.

Nem kell azért utálni az MLM rendszert, ami a mai piacgazdaságnak, tetszik vagy nem, de része. Mindegy, hogy zokniról vagy káposztáról beszélünk. Minden termék egy-egy láncon jut el a gyártótól a végfelhasználóig, és minden, a láncban szereplő vállalkozásnak az árrését a végén a felhasználó fizeti ki. Ez van.


6. Szidják az MLM rendszereket, mert adócsalók.

Valóban vannak adócsaló MLM rendszerek. Ugyanígy vannak postások és vállalkozók és pékek is, akik adócsalók. Ez nem azt jelenti, hogy az összes postás, vállalkozó, pék adócsaló. Tehát ne általánosítsunk, mert nem minden rendőr vagy politikus senkiházi.


7. Utáljuk az MLM rendszereket, mert kibújnak a fogyasztóvédelmi rendszer alól.


Ha bármire pénzt adunk ki, ennek bizonyítéka a számla vagy nyugta. Ha nem kapunk számlát vagy nyugtát, akkor nincs bizonyíték, amelynek segítségével a fogyasztóvédelemhez fordulhatnánk.

És igen, vannak MLM rendszerek, amelyek semmiféle papírt nem adnak, és ezáltal az adózásukat is könnyítik, és a fogyasztóvédelemmel szemben is támadhatatlanok.

Az adózást korábban tárgyaltam. A fogyasztóvédelem pedig egy uncsi intézmény.

Te, aki olvasod ezeket a sorokat, hány nyarat láttál már? És e sok-sok nyár megélése alatt hány alkalommal fordultál számlával, nyugtával a fogyasztóvédelemhez? Jól számoltál? Kábé nulla alkalommal?

És a Facebookon hány alkalommal osztottál meg olyan történetet, amelyben egy cég valakit átvert? A fogyasztóvédelem ma már az internet.

Nem csak Steve Jobs vagy Michael Jackson halálhíre terjed szélsebesen az interneten. Az átvert ügyfelek se nem báránykodnak, se nem hallgatnak.

Általában egy embert egyszer lehet átverni (kivéve, ha politikáról van szó). A vállalkozások többsége pedig pontosan tudja, hogy az igazi pénz nem az egyszeri vásárlóban, hanem a visszatérő vásárlóban van. Ez az MLM rendszerekre is pontosan igaz.


A legnagyobb gyengéje a legnagyobb erőssége is


Nem azt akarom sugallni, hogy minden MLM rendszer a világ legtökéletesebb lehetősége, amelyen belül bárki megtalálja a karrierjét, az előrehaladási lehetőségét. De vannak olyan emberek, akik bizonyos MLM rendszerekben kőkemény és intelligens munkával egy átlagfizetés többszörösét meg tudják keresni.

Nem azt mondom, hogy nem lehet időt és pénzt elfecsérelni egy-egy rendszeren belül. De azt is meredek lenne kijelenteni, hogy a fiatalok több mint felének nem idő és pénzpazarlás az egyetem, amelynek padjait, akarom mondani kocsmáit koptatják.

Az MLM üzleti modell. Egy működőképes üzleti modell, amelynek a legnagyobb gyengéje a legnagyobb erőssége is.

Az ilyen típusú vállalkozások általában olyan gyorsan fejlődnek, hogy egy ember még meg sem értette a rendszert, de már alatta van pár szint. És rögtön megjelennek a bemagolt bizalomerősítő dumák: „kaliforniai székhely”, „Rettenetesensokpénzemvan és RettenetesenZsenivagyok Bill az alapító”, stb.

Innen már csak egy lépés, hogy egy ilyen ember az idegeinkre menjen.

27 hozzászólás  
Átlagos (0 szavazat)
czikatihi
Örülök, hogy végre megírtad Fary emoticon Már levitattuk párszor kávé mellett s messengeren is. Jó, hogy megjelent most már írásban is a véleményed. Nyilván nem értek egyet vele, és tartom a cikked elején belinkelt cikkemben írtakat, de nagyon hasznosnak tartom a nyilvános vitát az MLM-ekről. Ki kell hozni ezt a rendszert a szőnyeg alól, és végre ésszerűen és nyíltan beszélni kell arról, ami zajlik körülöttünk ezek kapcsán.

Beküldve 2011.10.27. 16:38.

marketingiskolapontro
Nem is azért szeretjük egymást, mert állandóan egyetértünk emoticon

Beküldve 2011.10.27. 13:05, válaszként erre: czikatihi.

kesztio
A cikk írója érdekes módon majdnem végig a hatékonysági kérdésről beszél, az etikaiakról kevésbé. Hát lópikula, nem is arról vitatkozunk általában az MLM-ek kapcsán, hogy azok ne működnének, ne lennének legálisak, hatékonyak, stb. Egyébről van szó, amit a szerző elegánsan szőnyeg alá sepert.

Az MLM rendszerek döntő többsége ugyebár ál-piramisjáték – vajmi kevés olyan MLM fut, ahol (többé vagy kevésbé expliciten) magukat a (létra alacsonyabb fokán álló) terjesztőket ne kényszerítenék az általuk forgalmazott termékek RENDSZERES HASZNÁLATÁRA. Amire nekük természetesen amúgy semmi szükségük nem lenne, tehát ezek az emberek értelemszerűen nem a valós piaci szükséglet alapján fogyasztanak, hanem a piramisjáték logikája szerint. Így észre sem veszik, hogy döntő mértékben ŐK finanszírozzák a magasabb szinten levőket. Ha ez etikus, akkor nem ugyanazon a világon élünk.

Másik súlyos etikai probléma, hogy tényszerű félrevezetés történik az agymosásos tréning idején. Természetesen akárki utánaszámolhatna a dolgoknak, de érdekes módon 10 MLM újoncból 9 meglepődne, ha kiszámolnám neki, hogy pl. az ötödik szint eléréséhez (hasból mondjunk egy számot) egy a százezerhez esélye van. Tehát, HACSAK NINCS KIUGRÓ TEHETSÉGE AZ MLM-HEZ, lehet jobban tenné, ha szerencsejátékokba fektetné a pénzét.

Igen ám, de ha az MLM-hez tényleg akkora tehetsége lenne, akkár már nagy valószínűséggel bizonyított volna a gazdaság/üzlet más területén is! De pont azokat lehet behülyíteni a rendszerbe, akik olyan kis tapasztalattal/szerény rátermettséggel rendelkeznek, hogy eddig másképp nem tudtak boldogulni, és az MLM mintegy utolsó mentsvár lenne számukra (borítékolható, mekkora sikerrel).

Természetesen vannak kivételek, de ezeket kábé annyira releváns példának felhozni, mint egy gyárigazgatói szintig felkapaszkodott betanított munkás esetét.

Beküldve 2011.10.27. 15:21.

desdemona
nah es persze a cikk írója arról sem beszél, hogy az MLM rendszer mekkor adócsalasi paradicsom, mert hát ugye ki hallott arról, hogy az amwayes ügynök, vagy az avonos vagy más, akitől terméket vettél számlát adott neked, mert hát ő megveszi a raktárról az arút, de tovább már nem számlázza, pedig többlet áron adja tovább,.... szóval mi is ez???

Beküldve 2011.10.27. 15:40.

nandormagyari
Apropó fogyasztóvédelem, legalább egy apró lábjegyzettel jelezhettétek volna,, h. "ez az olcsó reklám helyén" íródott. Ha fizetett az arc, akkor egészségetekre, de ne tessék mán minket ennyire hülyének nézni, na...

Beküldve 2011.10.27. 16:09, válaszként erre: desdemona.

marketingiskolapontro
Üzlet, marketing, etika, bevétel, ranglétra, profit. emoticon
Érdekes fogalmak és pár Biblia méretében lehetne osztani meg szorozni.

Abba nem mennék bele, hogy valójában milyen jellegű termékekre/szolgáltatásokra van szükségünk és ezzel szemben mi mindent megvásárolunk, mi mindent eladnak nekünk? (Pl. hány TV csatornához való hozzáférést fizetünk elő és VALÓJÁBAN hányat nézünk.)

Egyébként, ebben a tekintetben, egy hagyományos vállalkozás is lehet "ál-piramisjáték":
- ahol (többé vagy kevésbé expliciten) magukat a (létra alacsonyabb fokán álló) munkatársakat ne kényszerítenék az általuk választott munkahelyen való termelésre.

Ez egy ilyen üzleti modell és pont. Akinek nem tetszik, az nem lép be. Aki belépett és nem tetszik neki, az bármikor kiléphet
Kilépés után, igen... lesz "vesztesége". Nyakán marad 6 doboz fogkrém.
Vagy nyeresége: legalább tudom, hogy EZT nem akarom csinálni, mert nem nekem való.

Nem kell kiugró tehetség az eredményes MLM-hez.
Mondjuk az jó kérdés, hogy kinek mit jelent az "eredményes".
Személyesen is ismerek jópár olyan családot, akik havi 4-500 lejt keresnek különféle rendszerekkel és nekik ez teljesen rendben van.

Olyat, aki "betegre kereste magát" csupán 3 személyt. Mindhárman több mint 5 éve csinálják és igazából 1 éve van rendes eredménye.

Az viszont tiszta, hogy az általam megírt vélemény, nem neked szól.

Beküldve 2011.10.27. 16:48, válaszként erre: kesztio.

marketingiskolapontro
A cikk írója erről beszélt:
"6. Szidják az MLM rendszereket, mert adócsalók
Valóban vannak adócsaló MLM rendszerek. Ugyanígy vannak postások és vállalkozók és pékek is, akik adócsalók. Ez nem azt jelenti, hogy az összes postás, vállalkozó, pék adócsaló. Tehát, ne általánosítsunk, mert nem minden rendőr vagy politikus semmiházi."

Beküldve 2011.10.27. 16:49, válaszként erre: desdemona.

marketingiskolapontro
Az arc(ez tetszett emoticon ) nem fizetett.
Az üzleti modellek, termékek, marketing stb. kicsit ismerőjeként, elolvasott egy cikket és kicsit egyoldalúnak látta.
Gondolta leírja a saját véleményét is.
(Köszi, hogy elolvastad emoticon )

Beküldve 2011.10.27. 16:52, válaszként erre: nandormagyari.

nandormagyari
Mindkét cikk, ahogy mondod is, kicsit túlságosan is egyoldalúra sikeredett.
Ha nem fizetett, hát annyi emoticon
Számomra egyébként az MLM leginkább az agresszív és lebutított fogyasztói filozófia terjesztése, a prozelitizmus miatt ellenszenves, de van olyan, mint bármelyik fundi szekta által lökött sóder (legfennebb nem jobb).

Beküldve 2011.10.27. 17:09, válaszként erre: marketingiskolapontro.

kerry
Ha kicsit jobban megnezzuk, minden vallalkozasi forma MLM, mindenutt ott a halozat, es mindenutt ott a piramis felepites,
normal esetben van munkas es felfele 15 fonoke, es minel magassabb pozicioban van valaki annal tobbet keres emoticon

De ha ez az MLM -ben van akkor mar mindenkit raz a hideg, hogy belole ne éljen senki emoticon.

De ha megveszel egy kenyeret akkor is tobb embert teszel gazdagabba.

Az MLM szépsége abban áll hogy nem kell a posztjarol kihaljon, vagy kirugodjon a fonokod, hogy a munkajat egezhesd ...

Beküldve 2011.10.27. 17:16, válaszként erre: marketingiskolapontro.

marketingiskolapontro
Most, hogy eszembe juttattad, ejsze valami zsét csak kell kérjek érte emoticon

Nekem, az MLM egy életképes üzleti modell, amelybe egy sor olyan ember is belekerül, aki nem oda jár.

E van.
Se'Böszét, se Jencit nem lájkolja mindenki emoticon

Beküldve 2011.10.27. 17:25, válaszként erre: nandormagyari.

marketingiskolapontro
Jó-jó... ez igaz. Mármint a piramis felépítés.

Tényleg az az igazi baj, hogy olyan emberek is vannak benne, akik valóban nem oda valóak.

Engem nem csak az MLM-es idegesít, aki nyomja le a torkomon a fogkrémjét.
Herótom van a Forexes hívásoktól is, pedig az is csak egy üzleti modell.

Beküldve 2011.10.27. 17:29, válaszként erre: kerry.

nocsak
Az is megert volna egy mondatot, hogy az ilyen ember a csaladi, barati, ismerosi kapcsolatait farasztja ezzel a tipusu penzzszerzessel, es ne csodalkozzon, hogy elobb utobb a faszom sem fogja felvenni neki a telefont, mert masodszorra, harmadszorra,...,n-re faraszto ugyanaz a kamu szoveg, hogy ez a legjobb mosopor, ami a faszom tudja, hogy mos emoticon, mert nyilvan csak ilyen rendszerben lehet kapni es nyilvan a legeslegjobb, meg a tobbi logikatlan badarsag, amit megcafolni nem lehet, igy az meber kenytelen vagy elhinni, vagy megmakacsolja magat es nem vesz belole.
Kurva nagyot lehet csalodni egy gyerekkeori baratban, aki sok honap/ev utan felhiv es szeretne sorozni egyet veled. Aztan ket tetetett "hogyisvagy" utan, rakapcsol az eladasra. Altalaban, amig benne van a rendszerben vakon hisz a "legeslegjobb" dumaban, amikor abbahagyja, akkor azt hazudja, hogy o sem hitte, csak muszaj volt ledaralnia szoveget, hogy eladhassa az arut.
Szoval nem is nekem valo a rendszer, es nem is veszek toluk semmit. Szeretem magam eldonteni mi a jo nekem, kurvara faraszt ha errol meg akarnak gyozni.

Beküldve 2011.10.27. 19:00.

kesztio
Kedves Szerző,

Most tényleg azt kell mondanom, hogy az sem etikus részedről, hogy ennyire teszed a hülyét.

Mert miből is él az MLM vállalatok döntő többsége? Nem a termékekből – ezek az árucikkek NEM LENNÉNEK VERSENYKÉPESEK klasszikus értékesítési hálózatok útján (legalábbis messze nem olyan áron, ahogy az MLM-ből beszerezheted őket). Hanem pont azokból élnek, akik csak egy év múlva fognak rájönni, mennyire nem nekik való az egész.

Na és vajon miért csak egy év múlva? Mert majdnem kizárólag olyan embereket „soroznak” a masszív agymosás útján, akik vagy csak a sorozatos kudarcok után képesek belátni, mennyire nem való nekik a buli, vagy született MLM-zsenik. (Az ordító többség természetesen az előbbi kategória; a harmadik fajta ember – mely sem egyik, se másik – MESSZIRŐL ELKERÜL mindenféle MLM-sorozást).

És mi lesz a vesztesége kilépés után? Nyakán marad 6 fogkrém? Na, ezt hívják a cinikus szemétség nonpluszultrájának. Nem, kedves szerző, az efféle bulik fizetőeszköze elsősorban az idő, aztán a baráti kapcsolatok erodálódása, az önbizalomvesztés, valamint az a rohadt érzés, hogy végeredményben istenesen átvertek.

Nem mondom, hogy a klasszikus kereskedelem fenékig tejföl, de etikai szemponból azért jó lenne nem egy évszázadban emlegetni a kettőt.

Beküldve 2011.10.27. 23:53, válaszként erre: marketingiskolapontro.

marketingiskolapontro
Biztosan vannak olyan termékek, amelyek nem állnák meg a helyüket a klasszikus értékesítési hálózatok útján.
Szerintem, túlzás lenne kijelenteni, hogy a többség azokból él, akik csak egy év múlva fognak rájönni, hogy nem nekik való.
Az összes ilyen rendszer, pár év alatt bebukik.

Az MLM-nek pont az az "elvi" lényege, hogy csak olyan embertől megy a portéka, aki kipróbálta és csak olyan embernek, akinek ez jó lehet.
Persze - mint mindenhol - itt is vannak fanatikusok.
Ki se próbálták, vagy éppen nem is kell nekik és meg se nézik, hogy kinek nyomják le a torkán.
Igen... vannak ilyenek.

De ez nem az MLM rendszerek bűne.
Minden rendszernek vannak hibái. Ezeknek is.

Ha egy sarki boltos átver, akkor az összes sarki boltos állat? És a sarki bolt mind üzleti modell, a gazemberség megtestesítője?

Talán nem megfelelő emberekkel találkozom, (pedig a munkám során azért néhánnyal találkozom) de egyetlen olyan emberrel szaladtam eddig szembe, aki "masszív agymosás útján", "sorozatos kudarcok után" sem képes belátni, hogy ez a buli nem neki való.

Azt mondod: "az efféle bulik fizetőeszköze elsősorban az idő, aztán a baráti kapcsolatok erodálódása, az önbizalomvesztés, valamint az a rohadt érzés, hogy végeredményben istenesen átvertek."

Biztosan van olyan, aki fölöslegesen eltöltött időnek tekinti... és van aki ebből tanult. (Ha mást nem, akkor a saját idejével való gazdálkodást, egy kis matematikát stb.)

A baráti kapcsolatok erodálódása? Hát ilyennel még nem találkoztam, de biztosan van olyan fanatikus, aki velük kezdte, mielőtt tanult volna és páran puffognak rá. Azért nem hinném, hogy a "kilépett" többség ezt így élné meg, persze nincs ahonnan adataim legyenek.

Érzés, hogy átvertek?
Biztosan van ilyen is.

Valahogy ez a gondolatod "az efféle bulik fizetőeszköze elsősorban az idő, aztán a baráti kapcsolatok erodálódása, az önbizalomvesztés, valamint az a rohadt érzés, hogy végeredményben istenesen átvertek" nekem sok na.
Valahogy úgy érzem, mintha a társadalom elleni atombombaként néznél ezekre a dolgokra...

Hm...
Talán érdemes lenne összeszedni 15-20 olyan személyt, aki MLM rendszerből kiszállt, kiesett és egy rövid kis interjút készíteni belőlük.
Asszem az tanulságos lenne mindenkinek. emoticon

Beküldve 2011.10.28. 9:07, válaszként erre: kesztio.

nandormagyari
Igaza van kesztiónak, ezek a terjesztő hálózatok - saját filozófiájuk szerint - nem termékeket, hanem filozófiát, pontosabban illúziókat árulnak: agymosnak.
Azért a termékekről is szólni kell, mert lehet, h. a klasszikus forgalmazásban is vannak (és vannak) rejtett és kevésbé rejtett etikátlan mozzanatok, de itt ugyan ki látott hiteles eredet-igazolást, szavatosági időt, (saját nyelven feltűntetett) használati utasítást, stb., stb., legtöbbszőr kannás termékekről van szó, azt sem tudja a fogyasztó valójában mit is vesz, stb. Nemcsak morális, közegészségügyi gond is van tucatjával, az adóelkerülésen túl vétkéről nem is szólva. Az agymosás, mint üzleti stratégia, hát kedves szerző, a gátlástalan törtető és kapzsi kereskedők számára lehet, de tisztességes üzletemberekhez nem méltó, asszem emoticon

Beküldve 2011.10.28. 9:11, válaszként erre: kesztio.

kesztio
„Az MLM-nek pont az az »elvi« lényege, hogy csak olyan embertől megy a portéka, aki kipróbálta és csak olyan embernek, akinek ez jó lehet.”

Nos, a portéka – függetlenül attól, hogy maga a termék de facto mennyire hasznos, kelendő – RENDSZERINT a következő:

„Figyelj, haver, ajánlok neked egy hatalmas bizniszt, amiből hamar meggazdagodhatsz, én is azt csinálom éppen.” Az eredeti termék ehhez képest csak INGYENES(NEK LÁTSZÓ) árukapcsolás, mint amikor a mosogatószerre mosogatószivacsot is rászkoccsolnak a hipermarketben.

Na elnézést, de ki az, aki megfelelően naiv és egy ilyen „portékáért” (gyors meggazdagodás illúziója) nem hajlandó irreálisan magas árat fizetni?

Igen, tudom, tisztelet a kivételnek. De amúgy az MLM lényege az fent említett „termék”: az illúzió túlárazott értékesítése.

Beküldve 2011.10.28. 9:25, válaszként erre: marketingiskolapontro.

kesztio
Ja, és még egy kérdés, csak úgy érdekességképpen.

Ha az újoncoknak a sorozáskor becsületesen elmondanák, hogy valójában ELÁRUSÍTÓI MUNKAKÖRBE várják őket és csak nagyon kis százalékukból, nagyon sok, komoly rátermettséget igénylő, kemény munka után lehet idővel ÜZLETEMBER, hány százalékuk maradna továbbra is a teremben?

Nos, ha te kétjegyű számot leszel képes ideírni, én férfiasan feladom: elismerem, hogy alapvetően más fogalmat értünk az MLM-en.

Beküldve 2011.10.28. 9:34, válaszként erre: marketingiskolapontro.

nocsak
Felteszem a kerdest? Hol szerez vevot a mlm-es? Felhiv valakit, de nem azert, hogy megkerdezze, hogy vagy, hanem hogy tutti uzletbe belerangasson, vagy olyan termeket adjon el neked, amit abban a pillanatban nem keresel, mert ha keresnel tegnap megvetted volna a sarki boltban. Barmilyen osszejovetelen: temetes(igen, ilyen paraszt is van), eskuvon, sorozesen, flekkenezesen, mind olyan helyen, ahol nem a tutti bizniszeket kellene kotni, mert az ember nem azert megy oda. Nem kell mondani, hogy az ilyen embertol eleg hamar futnak az ismerosei, mert ket mosoly es harom hogy vagy utan egy temaja van(pontosabban harom), a tutti termekek, a tutti biznisz es sok love'... Hu de utalom oket.

Beküldve 2011.10.28. 11:46.

marketingiskolapontro
Beszéljünk konkrétumról. emoticon

Adott egy olyan internet alapú szolgáltatás, amely a következőkről szól:
- tudok videó emailt küldeni
- webináriumhoz, online megbeszéléshez konferenciatermet bérelni
- egy Enterrel meghívni több száz vállalkozót egy webináriumomra (Pl. Hogyan készítsünk eredményes szórólapot a vállalkozásunknak)

Ez a szolgáltatás egyszeri kifizetéssel nekem 50 Dollárba kerül, majd fix havidíjat fizetek a használatáért.(20 Dollárt)

Maga a szolgáltatás nagyon jó, könnyen, gyorsan kezelhető. Tehát, nekem is és a hallgatóimnak, nézőimnek is ok.

Miközben én használom ezt a rendszert, a "nézőim", hallgatóim kedvet kapnak hogy a saját ügyfélkörüket ők is ilyen módon szólítsák meg, tartsák melegen, képezzék az 5 várossal odébb lévő munkapont munkatársait stb.

Az érdeklődőknek elmondom, hogy hogyan kell használni, mennyibe kerül és hogy ez a szolgáltatás MLM rendszerben értékesítődik.

Magyarán, ha az én ügyfeleimből 5 emberke ezt akarja használni és fizeti a havidíjat, akkor én nem kell havidíjat fizessek. (Ez az MLM jutalékom.)
Persze, ha többen kezdik használni és többen fizetik a havidíjat, akkor plusz lóvét is keresek.
(Innen már mindenki ismeri az MLM rendszerek további fejlődését...)

Tehát:
- van egy szolgáltatás, ami nekem személy szerint tetszik. Használom. Nem azzal a nézőponttal, hogy az MLM szerű értékesítéséből keressek pénzt, hanem azért, mert az én céljaimnak, zsebemnek megfelel.
- azok az emberek között, akik látják, hogy én hogyan használom, lesznek olyanok, akiket érdekel ez a szolgáltatás. Nekik adok adatot és lesznek olyanok, akik szintén bérelni fogják ezt a rendszert.
- ebből én pénzt is keresek (Sokat-keveset, mind1. Kinek, mit jelent a sok vagy a kevés...)

Most is használok olyan online szolgáltatást, amely nem MLM rendszerben van értékesítve, havidíjas, kicsivel többe kerül és esélyem sincs, hogy pénzt keressek vele.

Az ügyfelem, aki kedvet kapott, szintén meg lesz elégedve. Ha nem, akkor nem fizet és kész. Ebben az esetben én sem kapok jutalékot utána. Az alatta lévő után, viszont lehet ha ő kap. stb stb.

Hol itt az agymosás?
Hol itt az olyan portéka, amelyre nincs szükségem vagy szüksége?
Ki van itt átverve?
Igen... rám van bízva, hogy a jutalékomat majd adóbevallásként bevallom vagy sem.


Ami a lényeg részemről:
- nem az MLM rendszerrel, mind koncepcióval, üzleti modellel van a baj
- egyes MLM rendszert használó vállalkozásokkal van a baj (Gyatra termék, nincs kellő infója a belépőnek a termékről, túlzásokba esik a jutalékok, az álmok kapcsán stb)
- egyes MLM rendszerben lévő, emberekkel van a baj. (Kéretlenül hívogatnak, tukmálnak, bemagolt szöveggel álltatják magukat, minket stb.)

Na.
De jól esett ez a szellemi maszturbáció... legalább más határozott nézőpontokat is értek emoticon
Köszi mindenkinek.

Beküldve 2011.10.28. 13:54.

kesztio
Nem teljesen világos a példád.

Mért éri meg a szolgáltatónak, hogy a te klienseid RAJTAD KERESZTÜL jussanak hozzá a sozlgáltatáshoz, amikor egy webes termék tipikusan arról szól, hogy hálózat nélkül is könnyű reklámozni? Arról se feledkezzünk meg, hogy a közvetítő hozzájárulása (jelen esetben a tiéd) minimális értéket ad hozzá a termékhez.

Egy hasonló profilú konkurens cég alacsonyabb áraival biztos tarolna, hiszen nem kell fenntartania egy „hálózatot”. Így nehezemre esik elhinni, hogy csak annyiról van szó, amennyit itt felsoroltál. biztos vagy te abban, hogy

1.) az alattad levőnek tényleg szüksége van a szolgáltatásra, és nemcsak azért fizet, hogy ő is pénzt vasaljon az egy szinttel lejjebb levőktől?

2.) Biztos, hogy a legalsó szintűenk nem fognak pont úgy pofára esni, mint egy „igazi” MLM-nél, amikor rájönnek, hogy annyian osztozkodnak már a saját szintükön, hogy az exponenciális terjeszkedés már nem tud több új ügyfelet bevonni a buliba?

Próbáld már megárteni, mi a bajom.

Az emberek döntő többsége még középiskolai matematikai végzettséggel sem érti továbbra sem, mit jelent az exponenciális növekedés. Te nem kaptál soha olyan reklámlevelet, hogy van biztos nyerő stratégia a rulettnél, annyi az egész, hogy a tétet mindig exponenciálisan kell növelni, amíg egyszer csak nyersz? 100 emberből 99 nem jön rá, hol a logikai hiba!
Az egész MLM arra az illúzióra épül, hogy az exponenciális növekedés olyasmi, mint a lineáris. Pedig nagyon nem ugyanaz: ha azt prédikálod az n-edik szinten, hogy az n+1-edik szintbe behálózandó újonc is PONT UGYANOLYAN ESÉLYEKKEL INDUL, MINT TE, akkor csúnyán átverted az illetőt.

Beküldve 2011.10.28. 15:23, válaszként erre: marketingiskolapontro.

marketingiskolapontro
Megéri neki, mert ez számára a leggyorsabb növekedési lehetőség.

Igen. Benne van a pakliban, hogy tarolna. Ez már a vállalkozás feladata, hogy állandóan egyre jobbá, használhatóbbá tegye a szolgáltatását, hogy folyamatosan versenyképes legyen...

1. Nem vagyok benne biztos. Lehetséges, hogy valaki ezért fog befizetni. De ezért sem én, sem a termék, sem a vállalkozó, sem pedig az MLM rendszer mint üzleti modell nem "bűnös".

2. Nem. Nem vagyok benne biztos. Lehet ha sokan pofára esnek, és az exponenciális növekedés miatt, nem lehet új ügyfeleket bevonni. De ezért sem én, sem a termék, sem a vállalkozó, sem pedig az MLM rendszer mint üzleti modell nem "bűnös".
A jókor jó helyen helyett, rosszkor rossz helyen volt az illető.

Megint csak igazad van. Az emberek többsége nem érti, hogy mit jelent az exponenciális növekedés.
És az emberek többsége azt sem érti, hogy:
- mi lenne a képviselőjének a szerepe.
- mi az egyetem szerepe.
- mi a pénz szerepe.
- mi egy apa szerepe.
- mi a barát szerepe.

De ezekért, nem a képviselő, nem az egyetem, nem a pénz, nem az apa és nem a barát a "bűnös".

Igen... vannak emberek és nem is kevesen, akik megvezethetőek, irányíthatóak, "agymoshatóak".
Az ilyen emberek nem kevés pénzt, hatalmat adnak bankoknak, politikusoknak, sajtónak, Domestosnak vagy éppen a Calgonnak és az MLM rendszereknek is...

Az MLM rendszereken belül is vannak jók, jobbak, rosszak és rosszabbak. Nem fehér vagy fekete ez a téma.
Az MLM rendszerekben dolgozó emberek között is vannak hernyók és vannak jó fejek. Ez sem fehér vagy fekete téma.
Az MLM rendszerek segítségével forgalmazott termékek között is sokszínűség van. Ez sem fehér vagy fekete.
------------------------------------------------------------

Felhívtam egy régi ismerősömet, aki 6 évvel ezelőtt kezdett neki az Amway-nek. Ez a rendszer asszem pár évtizede működik és még mindig nem "telt be".

Az ismerős családanya.
Pont fogkrémet vásárolt első alkalommal az Amway-tól. emoticon
Ő azt csinálta, hogy ami neki kellett azt megvette, majd ezekről mesélt a szomszédainak, barátainak.
Volt aki kipróbálta, volt aki nem.
Volt aki a kipróbálás után vásárolt, volt aki nem.
Van aki maradt termékvásárlóként és van aki nem.

Jelen pillanatban is csak azt veszi, amire neki szüksége van és a kb. 15 családból álló "behálózottakból" havonta átlagban van 4-500 leje.

Egy barátját sem veszítette el.
Senkinek nem nyomja le a torkán.
Tetszik neki a termék, használja. Keres pénzt is, vannak megelégedett, visszajáró ügyfelei és mindenki elvan.
Nem növekszik, nem csökken a "hálózat".
Ebbe mi a baj?

NEM és NEM és NEM.
NEM a modellel van baj, hanem a működtetők egy részével.
Na. emoticon

Beküldve 2011.10.28. 16:34, válaszként erre: kesztio.

kesztio
Nézd, ezen logika szerint a kommunizmussal sincs semmi baj. Hiszen minek többpártrendszer? Nem elég egyetlen párt, aki viszont állandóan optimális döntést tud hozni? És minek a piacgazdaság, ha van egy központi szerv, amelyik viszont a „láthatatlan kéz” működését mesterségesen, tervgazdálkodással is elő tudja idézni?

Válasz: azon emberek inherens gyarlóságával van baj, akik a kommunizmust működtetik.

És akkor igen, ÖNMAGÁBAN az MLM se szükségszerűen etikáltan ózleti modell, legalábbis elvileg.

GYAKORLATBAN viszont – az exponenciális növekedési modell miatt – nehezen elkerülhető, hogy az agymosás módszerével sorozzák az új tagokat.

Igen, ahogy elvileg jó kommunizmus létezhet, úgy jó MLM is. Ebben nincs közöttünk vita. Abban van, hogy – amint a kommunizmus esetén a személyi kultusz, stb. – az MLM-eknél is csaknem törvényszereűn megjelenik az agymosás.

Most sem érthető?

Beküldve 2011.10.28. 16:43, válaszként erre: marketingiskolapontro.

marketingiskolapontro
De.
Teljesen érthető.

Mit javasolsz?
Az előbb említett családanya hagyja abba az agymosást?

1. Olyan termékeket használ, amelyek neki jók.
2. Plusz pénzt keres.
3. Egyetlen olyan visszatérő ügyfele van, aki alatt hálózat lett.(Itt "mélyebb" infóim nincsenek...)
Az összes többi ügyfele visszatérő végfelhasználó. (A mai termék és reklámdömpingben, asszem lenne alkalmuk, lehetőségük, hogy más termékekre áttérjenek, de valószínűleg meg vannak elégedve az ár/érték aránnyal és ezért térnek állandóan vissza.)
4. Nem keres idegeneket. Az ismerősi köre tudja, hogy mivel és hogyan foglalkozik. Aki akar rendel, aki nem-nem.

Mit javasolsz neki?
1. Fejezze be.
2. Ne fejezze be.

Beküldve 2011.10.28. 16:55, válaszként erre: kesztio.

kesztio
Természetesen azt javasolom neki, hogy 2) ne fejezze be.

Az illető családanyánk történetesen jól jön az MLM, és jól is használja – nem agymos, csak termékeket értékesít, tehát pont azt a feladatkört látja el, amit elvárandó.

De ez nem jelenti azt, hogy ez lenne a jellemző. Pont, ahogy a kommunizmus is sokaknak jól feküdt, de azért összességében lidércnyomásként éltük meg.

Beküldve 2011.10.28. 19:49, válaszként erre: marketingiskolapontro.

marketingiskolapontro
No... asszem egész jól körbematattuk a témát emoticon

Ha egyébre nem is, ezután ha valaki MLM-el zaklat, akkor tudom, hogy mely link, mely hozzászólásaihoz kell irányítsam.

Ejsze, másnak is hasznára vót/lecc...
Mégecce köszi emoticon

Beküldve 2011.10.28. 21:25.

kesztio
Há’ szívesen. emoticon

Beküldve 2011.10.28. 23:12, válaszként erre: marketingiskolapontro.