2012. május 22. - Júlia, Rita, Emil
2011.09.20  |   31 hozzászólás

Kuba esete a 21. századdal

Czika Tihamér  

Bő ötven éve él a kommunizmus Amerikától egy köpésre. Porciózzák az élelmiszert és az internetet, cserében ingyen van az oktatás, egészségügyi ellátás és kultúra minden mennyiségben.

Ülök Kuba gyöngyszeme, Varadero európai luxushotelekkel kirakott tengerpartján, könyvet olvasok: Fidel Castro: Ifjú éveim. Ha már eljutottam erre a különleges helyre, meg szerettem volna érteni, miért lett ilyen, mi is ez a szocializmus, amelybe mi szinte beletörtük a fogunkat. Mi lehetett volna megfelelőbb kiindulópont, mint az El Commandante saját szavai.


Fidel visszaemlékezései nem okoztak csalódást.

Értelmiségi, ügyvéd, nem négy osztályos cipész. Alapos részletességgel, történelmi kontextus-bemutatással, teljes társadalmi képsorozat mellett mutatja be saját fejlődéstörténetét, amely a negyvenes évek közepe után szorosan összefügg az ország politikai életével is.



Földbirtokos sarja, a szocializmust könyvekből tanulta, egyetemen olvasott róla. Későn győződött meg erről az irányról, de aztán annyira, hogy a hegyi gerillaharcért otthagyta havannai ügyvédi irodáját.


A kubai balos „rendszerváltás” nagyon különleges.


Először is nem 1917-18-ban vagy 1945-47-ben történt, mint a többi, hanem 1959-ben egy gerillaharcként induló, majd népi támogatás mellett gyorsan növekvő forradalom útján. Nem idegen hatalom erőszakolta a kubai népre, hanem épp egy idegen hatalom bábkormánya ellen született.

Nem a szovjetek kreálták és adminisztrálták, bár vagy húsz évig volt befolyásuk rá. Vezető egyéniségei mind értelmiségiek, igencsak kiforrott küldetéstudattal. A kubai szocializmus – kevés ázsiai testvérével együtt – túlélte az 1989-91-es nagy szocialista összeomlást. A kubaiak úgy szokták mondani: ez nem európai szocializmus, ez karibi szocializmus.


Hogyan néz ki egy 2011-ben is működő szocialista állam?

Tele kontrasztokkal és paradoxonokkal. Kuba méretéhez, gazdasági és katonai potenciáljához képest  ma is befolyásos államnak számít. A nyugati félteke első felvállaltan balos államának vezetője világpolitikus. Fidel és egykori bajtársa, Che Guevara a világ egyik felén ikonoknak számít, a másikon páriának. De mindenki tud róluk, viszonyul hozzájuk. Filmek készülnek ma is Kubáról, a forradalomról: nem sok ekkora méretű állam mondhatja el ezt magáról.



Az oktatás fejlett, a lerobbant épületek között az iskola ápoltnak tűnik. Castróék hatalomátvétele előtt a lakosság 74 százaléka volt analfabéta, ma egy százalék. Mint minden szocialista államban, az oktatás teljesen ingyenes minden szinten, ugyanígy az egészségügy. Bagóért lehet hozzájutni a legminőségibb kultúrához, színháztól filmen át a balettig. És kultúra az van, amennyi csak belefér.


A kubaiak nem a tömegmédián élnek,

hanem ma is a színházon, táncon, könyveken, zenén. Szinte ingyenes az állami lakás, nagyon olcsón lehet alapélelmiszerekhez hozzájutni, bár a hús vagy az édesség már drága. Jók az utak, legalábbis országutak, és a nagyvárosi vagy üdülőhelyi utakon sehol egy gödör. Románia nyolcvanas éveihez képest igazi felfrissülés.

Aztán ott a szivar, Kuba büszkesége. Nem dohányzom, de egy havannát elszívni kihagyhatatlan élvezet.


A technika 21. századi, de korlátozott


Van mobiltelefon, kevés kábeltévé, számítógépek inkább csak az állami hivatalokban és az iskolákban (otthon kevésbé), bankomat és bankkártya. Van internet is, bár problematikus a hozzáférés. Csak munkára, oktatásra szabadna használni, de aki hozzáfér (és a „postán” hozzá lehet férni), arra használja, amire csak akarja.



Turistáknak szabad az internet, bár nem túl olcsó, és nem túl gyors. Teljesen szabad a vallásgyakorlás, sőt 1997-ben maga Fidel fogadta II. János Pál pápát havannai látogatásán. Nem tipikus szoci reflex.


Léteznek magánvállalkozások.

Kicsit gulyáskommunizmus ízű: még csak 3 éve lehet vállalkozni, de nem nagyban. Piaci árus, gazda, vendéglős, panziós lehet valaki saját profitért. Fontos nyitás, kezdet, amelyet Raul Castro, Fidel testvére vezetett be, aki egy kis Kínát faragna Kubából.

Az üzeletek polcai átmenetet jelentenek aközött, amire mi emlékezhetünk a nyolcvanas évekből, és aközött, amink most van. Nyugati termékek kaphatók normál üzletekben is, nemcsak a turistáknak szántakban, lehet venni kólát, szivart, csokit vagy márkás ruhát. Bár termék még kevés, de sor nincs, jut mindenkinek, csak pénz legyen.

Nagyon fejlett a turizmus
, évente több mint két millió külföldi látogatja az országot. Fontos bevételi forrás, amely egyre csak növekszik.


Érezhető a szegénység,

nagyon kicsik a fizetések: a meglátogatott szivargyárban egy professzionális sodró is csak havi 20 eurót keres. Ezt helyi kontextusban kell értelmezni, ahol szinten mindent az állam áll, de akkor is nagyon kevés. Ezért mindenki seftel valamit, virágzik a fekete kereskedelem.

Hatalmas mértékű és értékű épített örökség megy tönkre, néhol renoválnak, de egyedül Havannában több ezer épület várja a ritka UNESCO- vagy kormánypénzt.


 

Süket kommunista paranoiák

Nehezen hozzáférhető az internet, és ha nem jutsz el egy turistáknak szánt géphez, jó eséllyel csak megszűrt tartalomhoz lesz szerencséd. Az információt cenzúrázzák. Borzasztóan nehéz elhagyni az országot, külön engedély kell útlevélhez és minden kiutazáshoz.

Nagyon sok a rendőr, hatalmas méretű a katonaság, amely sok erőforrást fogyaszt értelmetlenül. Hiányoznak az olyan alapvető szabadságok, mint a szólásszabadság, a sajtószabadság (független sajtó nem létezik), a gyülekezés szabadsága.


Egypárt-rendszer működik,

és bár a civil ellenzéket többnyire hagyják létezni (például a fehér inges nők mozgalma), politikailag nem tudnak megszerveződni, és az állam hamar diszkreditálja őket: amerikai bérenceknek bélyegzi, akik CIA-pénzből élnek.



A volt jobboldali politikai, gazdasági és pénzügyi elit – amelyből igazi ellenzék lehetne – már rég Miami utcáit koptatja. Nincs nagy esély otthon megerősödő ellenforradalomra, hisz kevés az érdekelt is. A „miamistákat” az itthon maradottak annyira nem is várják vissza.

Aki ma Kubában él, azoknak legnagyobb része a forradalom előtti szegényrétegből származik, parasztok és kétkezi munkások milliói és utódaik. Családjaiknak a szocialista rendszer lakást, egészségügyi ellátást, ingyenes oktatást, kitörési lehetőséget adott. Talán ez is az oka annak, hogy a

nehézségek ellenére szeretik a vezetőiket.



Nem tapasztalható az az utálat, amely a mi életünket itatta át a nyolcvanas években a Ceauşescu-házaspár iránt. Fidel, Raul, Che vagy a helyileg népszerű Camillio Cienfuegos sztároknak számítanak, a gyerekek gerillaharcaik olvasmányain nőnek fel, a homokozóba a forradalmukat játszodják újra a csúnya, Amerika-bérenc Batista ellen.

Beszélgettünk takarítónőtől diplomatáig sokféle emberrel, de kapitalizmust senki sem akarja vissza. A kapitalizmus az ő szemükben egyenlő az amerikai kizsákmányolással. Ahogy Antonio, az egyik idegenvezetőnk mondta: „Ha visszajön a kapitalizmus, visszajönnek az amerikaiak, és minden visszaáll a régi rendbe: az övék lesz megint minden föld, nyersanyag, ipar, szálloda és hivatal, mi meg legtöbben újra senkikké válnánk.”

Az egalitarizmus a norma közöttük, a társadalmi szolidaritás igen magas.
 

Nyitást azonban nagyon akarnak.

Elegük van a hiánygazdaságból, a szegénységből, a mozgás korlátozásából. Látják, mi zajlik a világban, hiába a cenzúra. Jól akarnak élni, ki akarnak menni, el akarják mondani a véleményüket, szabadságot akarnak. Új generációk nőnek fel, akikhez pult alatt eljut a modern világ. Ilyen vagy olyan árnyalatokban, vigyázva a szavakra, ezt mind elmondták nekünk.

Nyitniuk valóban muszáj. Kell a befektetés, a tőke: intenzív nemzetközi gazdasági kapcsolatok nélkül – főleg az értelmetlen és nagyon káros amerikai gazdasági embargó mellett – ez a rendszer fenntarthatatlan. Ezt pedig láthatóan a vezetői is tudják.



A nyitás lépésről lépésre történik. Egyik beszélgetőtársunk szerint tanultak a kelet-európai átmenetek hibáiból, és el akarják kerülni például, hogy a nemzeti vagyon – ipar, nyersanyag – néhány, Patriciu-féle oligarcha kezére jusson.

Nem lesz privatizáció, a külföldi befektető jöjjön csak olyan rendszerben, ahogy a varaderói hotelek is működnek: a szálló kubai állami tulajdon, az adminisztráció, működtetés és a profit nagyobbik része a (többnyire spanyol, német) befektetőé. Neki is megéri, a kubaiak is megkapják a részüket.


Hogy merre fejlődik Kuba,

az elsősorban azon múlik, hogy Raúl és társai milyen számítások alapján engedik ki lassan a nadrágszíjat, és természetesen attól is, hogy kinek és hogyan adják át a hatalmat néhány éven belül (hisz már elég öregek): párton belüli utódlás vagy teljes nyitás és többpárti demokrácia következik.

A másik nagy kérdés, hogy velünk ellentétben át tudnak-e úgy állni a kapitalista gazdaságra, hogy átmentsék a szocialista társadalom pozitív vívmányait (ingyenes oktatás, egészségügy és kultúra, tudományalapú társadalom, szociális háló, társadalmi egyenlőség), és egy élhető, fenntartható, skandináv-szerű hibrid rendszert létrehozniuk. Meg fogják próbálni, ezt nem kétlem.




10 ok, amiért érdemes Kubába látogatni

Szakértők is ezt mondják: Kubát addig kell felfedezni, amíg ez a rendszer fennáll, mert amint összeomlik (ha összeomlik), bejön az amerikai tőke, és pár év alatt újabb plasztik giccsé válik.

1. A régió autók: a világ egyetlen állama, ahol az autópark 50-60 százaléka ma is a '40-es, '50-es, '60-as évek autóiból áll. Régiautó mániások paradicsoma.

2. Havanna, Trinidad, Cienfuegos épített öröksége: a spanyol gyarmati építészet, a mór stílus, az art-deco, az eklektika és a posztmodern igazán egyedi keveréke Havannában, spanyol örökség Trinidadban, érdekes francia beütés Cienfuegos-ban.

3. Zene: legyen az salsa, rumba, jazz vagy az újabb reggaetón és az államilag is támogatott kubai rap, mind-mind teljesen más dimenziót jelent zenei élvezetek terén, mint amit máshol találni. A nemzetközileg is ismert Buena Vista Social Club jó kezdet.

4. Magaskultúra: a színház, kabaré (csak spanyolul értőknek), balett, képzőművészet világszínvonalú. Havanna Latin-Amerika kulturális fellegvára volt már a forradalom előtt, a baloldali állam pedig mániákusan támogatja a kultúrát azóta is.

5. Szivar: itt kulturális terméknek számít, életforma. Kuba a világ szivar-fellegvára, a szivarkedvelők Mekkája. Nemdohányzóknak is élmény egy szivargyár megtekintése, majd egy havanna elszívása.

6. Politika: csak igazi afficionadóknak ajánlott. Ha csipetnyit is szimpatizálsz a szocializmus egalitárius ideáljaival – főként a mostani vadkapitalista válságban –, akkor ne hagyd ki Kubát, ahol a baloldal ikonjai ma is élnek. Vagy ha már nem, életük, üzenetük akkor is kellőképp kiaknázható a múzeumok, szuvenírok, pólók, sapkák, angol nyelvű könyvek, plakátok szintjén. Havannában külön turizmus épül erre.

7. Tengerpart: a karibi térség talán legszebb partjai, egyesek a Maldív-szigetek vagy a Csendes-óceáni paradicsomok hangulatával vetekednek. Azúrkék víz, pálmák és fehér homok – érezhetően olcsóbban, mint a hasonló helyeken, de ugyanolyan minőségben.

8. Rezervátumok: trópusi őserdők, mocsarak, korall-zátonyok, hegygerincek az éghajlatnak megfelelő növény- és állatvilággal. Mindez extra kiadásban, nagy méretben, jól szervezett túrákkal.

9. Életed legjobb fotózása: ha az épületekre buksz, ha a természetre, ha az arcokra, ha a legkülönlegesebb társadalmi jelenségekre, kulturális rendezvényekre, itt mindenből megtalálod a legjobb, legszínesebb fotóalanyt.

10. Az emberek: mind, de mind nagyon kedvesek, rendesek, normálisak. Mindenkinek van valami mesélnivalója, mindenkinek van egy poénja. A nehézségek ellenére vidámak, ha külföldiekkel beszélgethetnek. Románia hallatán pedig egyenesen testvérnek néznek. Sokuk ismerőse tanult Romániában, a múlt rendszer kapcsolatai élő emlékek.


5 dolog, amire vigyázz:

1. Könnyűdrogok: ne fogadd el, ne próbáld ki, ne legyen nálad. Ez nem az az ország. Komolyan veszik, bezárnak, elítélnek, évekig nem jössz haza. Maradj a szivarnál, igyál rumot, kábít az is kellőképpen. Szivart soha ne az utcán vegyél, ott mindig hamisat adnak. Csak hivatalos üzletből.

2. Borravaló: mindig legyen nálad apró. Szállodai alkalmazottak, zenészek, pincérek, taxisok,  egyéb szolgáltatók folyton borravalót várnak el. Nagyon kicsik a fizetések, mindenki állami alkalmazott, a borravaló itt megélhetés kérdése. Számolj ezzel, hisz sok kicsi sokra megy.

3. Kaja: kulináris élvezetekért nem Kubába kell menni. Kuba sokmindenért különleges, de a étrendjük elég egyszerű, fűszertelen, fantáziátlan, ízetlen. Alapjáratban spanyol örökség egy kevés afrikai, karibi ötvözettel, de fapados verzióban. Keresd a luxushotelek vendéglőit, ott van esélyed európai ízekre vagy akár helyi, de élvezhetőbb kajára. A legdrágább vendéglő is neked olcsó lesz.

4. Turista-paraziták: taxi, szivar, salsa-fesztivál, vendéglő, pénzváltó – kell valami? Minden sarkon el akarnak adni valamit, minden negyedik ember el akar vinni valahová, ahogy meglátja a fülledt melegtől izzadó fehér pofádat, az útikönyvet, fényképezőgépet a kezedben. Semmit se fogadj el az utcán. Vásárolni csak üzletekben, szolgáltatásokat élvezni csak a hotelek állami szervezőirodáinál érdemes. Minden más 98 százalékban átverés. 

5. Vám: pontosan meghatározott, miből mennyit vihetsz be: fejenként egy laptopot, telefont, de GPS-t vagy felvett DVD-ket egyáltalán nem. Szivarból fejenként csak 50 darabot lehet kihozni, ha többet akarsz, osszátok szét. Turisták csomagjait ritkán ellenőrzik, de ha peched van, kár lenne otthagyni a reptéren drága dolgaidat. Az ország elhagyásakor ki kell fizetni fejenként 25 CUC-ot (kb. 18 euró). Csak így, viszlát adóként. Ennyit tartalékolj a reptérre.

címkék: kuba  fidel castro 
31 hozzászólás  
Átlagos (0 szavazat)
betamas
Nem mondom, hogy nem lenne-e jo az ingyen egeszsegugy es az ingyen oktatas. De valojaban azt is valakinek fizetni kell. Finanszirozhato ez hosszu tavon ? A wikipedia szerint Kuba nyakig el van adosodva.

Beküldve 2011.09.23. 15:15.

czikatihi
Nézd, az USA-ban a minőségi oktatás és egészségügyi ellátás gyakorlatilag luxussá vált, profitorientált szabadpiac hajtja mindkettőt, tízmilliók nem férnek hozzá. Lásd pl. a Sicko c. dokumentumfilmet. Az USA meg nemhogy nyakig, hanem feje búbjáig el van eladósodva. Az eladósodás a kapitalista államok betegsége is (talán még jobban), ehhez szerintem nem sok köze van az ideológia beállítottságnak.
A kommunista államok azért nem fenntarthatók ebben a pillanatban, mert a nemzetközi kereskedelemből származó forgótőke nagy részétől és a külföldi befektetésektől elesnek, így tőke szempontból a rendszer fagyott, az ország csak maga erejére számíthat, ami kicsi. Amelyik szocialista ország nyitt a kapitalizmus, a nemzetközi tőke és kereskedelem fele, az nemcsak fenntarthatóvá válik, de gyorsan elkezd fejlődni (lásd Kína, Vietnám) Amelyik nem nyit az éhen döglik (lásd Észak-Kórea). Kuba e között van valahol, Kína fele tartva. Jelen pillanatban a nagytőke uralja a világot. Ehhez ha alkalmazkodsz jól élsz, ha nem akkor elzárnak, embargóznak mindenféle ürügyek miatt.
A pur szocialista rendszerek csak akkor lennének fenntarthatóak, ha a világon több tíz, vagy száznál is több balos állam volna, amelyek ki tudnák segíteni egymást forgótőkével, egymás közötti kereskedelemmel, illetve államosítanák a területükön lévő nagytőkét és ők maguk kezelnék a termelésből származó hatalmas vagyonokat – közhaszonra, nem yachtokra. A hetvenes években a világon 30-nál több szocialista állam létezett, amely a föld lakosságának egyharmadát fogta magába. Akkor ment a legjobban ezeknek az államoknak, mert megvoltak a partnerek, megvolt az alternatív hálózat. Bár még az sem volt elég. Ma 6 ilyen állam maradt még, muszáj volt nyitniuk. Többségük meg is tette. Kuba csak most indult be igazán.

Beküldve 2011.09.23. 16:08, válaszként erre: betamas.

kesztio
Ejha, Tihi, tiszta szerencse, hogy „ez nem az az ország”.
Egyébként küldhetnéd is a CV-det Fidel Castro volt ügyvédi irodájához... emoticon

Beküldve 2011.09.23. 23:53.

levi
Politika: csak igazi afficionadóknak ajánlott. Ha csipetnyit is szimpatizálsz a szocializmus egalitárius ideáljaival – főként a mostani vadkapitalista válságban –, akkor ne hagyd ki Kubát, ahol a baloldal ikonjai ma is élnek." Es hanyat kellene tomeggyilkossagert elitelni beloluk?Jobban mondva nepirtasert!

Beküldve 2011.09.24. 11:37.

levi
Valoban,ugyvedkent nem kene kozgazkerdesekkel foglalkoznod ezt mar tisztaztuk!
A szocializmus nem fenntarthato mert az:
emberek nem egyenloek,
a mennyiseg nem csap at minosegbe,
a lumpenproletarbol nem lessz ontudatos munkas,
a szegenyparasztbol nem lessz gazdag paraszt(kulak)!
Amugy a szocialista orszagok hatalmas allamadosaggal rendelkeztek kivetel nelkul!Ja tudom ,hogy a szocialistaknak a tortenelem es a formalis logika a legnagyobb gyengejuk,de azert megkerdezlek, hogy miert importalta a volt szovjetunio 6 milio tonna gabonat, es most oroszorszag miert netto gabonaexportor?
Visszaterve kubara, jot rohogtem a minosegi kulturan es a ingyenes egeszsegugy ellatason,teged is jol felultettek....

Beküldve 2011.09.24. 11:47, válaszként erre: czikatihi.

levi
kis emlekezteto a rajongoidnak,hogy mire kepes a szocializmusod":
http://rendteremto.uw.hu/Kulfold/A%20tragedia%20neve%20holodomor.html
http://www.cubaverdad.net/genocide.htm

Beküldve 2011.09.24. 13:03, válaszként erre: czikatihi.

levi
Es a tanugy helyzetet tekintve nem csoda , hogy ilyen szinten van mikor ilyenek tanitanak ott...informalatlan,ilogikus,a nettet se tudja hasznalni...
Es azokat a yahtokat is epiti valaki tehat munkahelyeket teremt,elcserelnelek egy szerencsetlen eszak koreaira, az talan tudna ertekelni a szabadsagot...a tisztelt papa partunk nagy titanja volt ugye? ja es a nyolcvanas evekben ugyanannyi szocialista allam volt,es mind a beka segge alatt de ez mar nem szamit ugye?

Beküldve 2011.09.24. 13:10, válaszként erre: czikatihi.

czikatihi
@kesztio Castro-nak nincs ugyvedi irodaja, nincs neki szuksege arra.
@levi Kommentjeid kb. annyira objektivek mint azok a Miami egyik luxusnegyede palotajabol szerkesztett honlapok amelyeket beidezel. Az rendben van, hogy szocializmusfobiad van - vagytok meg paran - de azert nem artana ilyen kijelentesek elott megnezni, hogy mi is van valojaban a terepen Kubaban. Ha nem jutsz el, akkor ajanlom az alternativ sajtot, melyet nem a miamii luxuslobbi fizet le. Jo kezdet pl. ez a honlap: http://www.cubadebate.cu/ Ha nem megy a spanyol, olvasd ezt: http://www.granma.cu/ingles/index.html Nos, ha mindket felet olvastad, akkor megprobalhatsz kialakitani egy valoban objektiv hiteles velemenyt, egy olyat amit a fenti cikkben probaltam leirni. Amig csak az egyik oldalt ismered addig csak elfogult jobbos partizan velemenyekre leszel kepes.

Beküldve 2011.09.26. 11:28, válaszként erre: levi.

levi
baratocskam de egyre jobban igyekszel le a banyaszbeka segge ala,20 evet toltottem a "szocializmusban",egy mondatban felismerem a propagandat,es honnan tudod ,hogy nem voltam kubaban?Csak esetleg nem a kubai allam penzen!amugy a linkek nem amerikai oldalakrol szarmaznak az egyik holland masik magyar nyilvan meg se nezted oket,csak ratettel egy cimket es visszalottel!melle....

Beküldve 2011.09.26. 12:49, válaszként erre: czikatihi.

czikatihi
@levi Hadd ne baratocskamozzuk egymast, joe. A propaganda felismerheto mindket oldalon, ugyanugy. Pont ez az amire te nem vagy kepes. Az a honlap is annyira holland, amennyire te voltal Kubaban. A honlap pedig nem kell meg amerikai sem legyen, hogy elfogult legyen. Mindegy hol van a szerver, a diskurzust Kubarol Amerika hozta letre, es tartja fennt, amiota milliardokat vesztetettek az amerikai oligarhak az allamositas altal. A tobbi sajto csak atveszi, gondolkodas nelkul. En nem mondom, hogy nincsenek emberjogi tiprasok Kubaban, en nem mondom, hogy a kubai rendszer tokeletes. Megirtam feljebb is a cikkben tisztan, hogy alapveto szabadsagjogok hianyoznak, es ez elfogadhatatlan. En csupan arra torekedtem, hogy objektiv kepet adjak errol az orszagrol, joval es rosszal egyutt. Ez az amire hozzad hasonlok nyilvan keptelenek, mert bizonyos multbeli valoszinuleg szemelyes serelmek miatt egyoldaluan latjak a vilagot. Nos, nekem nincsenek serelmeim sem bal sem jobboldali allamoktol, en kepes vagyok tavolsagtartoan elemezni egy olyan rendszert mint a kubai. Te erre sosem leszel kepes, mert megvan a vegkovetkeztetesed mielott erveket keresnel. Es szerintem ezt a vitat itt le is zarhatjuk, mert teljesen ertelmetlen, hisz te nem vitazni akarsz, hanem itelni.

Beküldve 2011.09.26. 13:11, válaszként erre: levi.

levi
Van igazad abban ,hogy nalam a szocializmus lejart lemez,nem melegitem fel a romlott levest mert tobb tizmillio aldozat hullajanak a buze szalja be hatart,ugyanez vonatkozik a nacikra is,el vannak itelve.sajnos a te cikkeid nem obiektivek,kierzik belole az amerikaellenesseg,a vallalkozok iranti ellenszenv,mindez jo adag irigyseggel koritve!

Beküldve 2011.09.26. 14:24, válaszként erre: czikatihi.

czikatihi
Ez azert vicces, kedves levi, mert aki ismer az tudja, hogy nagyon szeretem az amerikaiakat, kozel 3 evet eltem az USA-ban, s ahol tudom ott allok ki mellettunk. A vallalkozok elott pedig emelem kalapom. Aki ebben a valsagban kepes sajat tokejet kockara tenni, annak van batorsaga. A nagytoke az mas tal teszta, de ha dd ne menjubk most bele. Ugyanakkor - mivel ebben is tudok objektiv lenni - a kubai esetben amerikanak nincs igaza, es ezt barmikor kimondom. Az USA kizsakmanyolta Kubat, a foldek ketharmadat amerikai cukornadcegek uraltak, amelyeket milliok dolgoztak kitoresi lehetoseg nelkul, analfabetan. Kubaban nagyot tevedtek, csak nem tudjak, nem fogjak elismerni, mert azt a sok millardot amit kiloptak onnan, azt nagyjabol a forradalomkor el is vesztettek. Nost is hibaznak az embergoval, amely teljesen ideologiai alapu, es alapvetoen a miami-i lobbi tartja fenn. Ezentul emelem kalapom Amerika elott, majd csak rajonnek lassan, hogy Kuba lehet partner is, csak akkor annak kell tekinteni, nem cukorgyarmatnak es kaszinovidamparknak.

Beküldve 2011.09.26. 17:03, válaszként erre: levi.

levi
hat igen,a kizsakmanyolo amerikaiak elmentek,es most mincs kaszinoipar,hatalmas elorelepes tortent az ugyben,mellesleg kibnyirtak 130000 embert de ez egy verbeli szocialistanak nem szamit,a lenyeg ,hogy a falusi paraszt jart 4 osztalyt De MINDEGYIk,van ingyenes orvosi ellatas csak gyogyszer nincs,ingyenes iskola csak nincs mit kezdeni vele,de en is elismerem a castro ket nagy erde\met a haborus expedicio kuldese Kongoban,Santo Domingoban,es vegezetul Che Guevera Boliviaban kuldese ahol ugy vegezte ahogy megerdemelte(lelottek mint egy veszett kutyat)Ha avilagot nem ennyi toketlen, gyava es tehetetlen politikus vezetne mer reg birosag ele allitottak volna es kerekbe toresre iteltek volna!Ja kubaban is vannak jol elo emberek ugy hivjak oket hogy NOMENKLATURA!

Beküldve 2011.09.27. 11:15, válaszként erre: czikatihi.

kcarnivore
Levi:

1. a "lesz" szó egy sz-el írandó.
2. Esterházy fogalmazta (nem pontosan idézem): A kommunisták jót akartak és megöltek egy csomó embert, a nácik meg akartak ölni egy csomó embert és megöltek egy csomó embert.

Csak, hogy ne keverjük. A kommunizmus, mint olyan, nem akart embert ölni. Nem ez volt a célja, úgyhogy kár ezt emlegetni - az ilyen vélemény láthatóan buta vagy szubjektív, netán mindkettő.

Beküldve 2011.09.30. 10:54, válaszként erre: levi.

kcarnivore
Azt meg sírva röhögöm, hogy ebből a cikkből a vállalkozókkal szembeni ellenérzés érződne ki. A magyar nyelvvel köss szorosabb barátságot, meglásd, jobb lesz az életed.

Beküldve 2011.09.30. 10:56, válaszként erre: kcarnivore.

levi
En nem beszeltem a kommunizmusrol hanem a szocializmusrol,van kulonbseg...Lehet ,hogy buta vagyok es be is ismerem ha mondasz egy olyan volt szocialista allamot ahol nem volt nepirtas valamilyen formaban...de addig aki mondjaemoticonA vallalkozoellenesegre mas cikkekbol kovetekeztettem,lasd a mas cikeit a mannan!

Beküldve 2011.09.30. 13:54, válaszként erre: kcarnivore.

czikatihi
Levi, mondj egy jobboldali diktatúrás államot ahol nem volt népírtás valamilyen formában, valamelyik fázisban. Tudom, soha nem fogsz túllépni szocializmus-fóbiádon, úgyhogy esélye sincs objektív vitának nálad. Ezért is értelmetlen.

Beküldve 2011.09.30. 14:34, válaszként erre: levi.

kcarnivore
Levi, elmondom mélg egyszer, mert jó balosnak a szolidaritás áll jól.

A kommunizmus, mint eszme, nem szólt emberírtásról. Hogy gyakorlatban hová torzult, mert az evolúció ezen pontján az emberiség még nem nőtt fel hozzá, az nem az eszme hibája. Legfennebb a vezetésé, a népé, s azé, aki túl korán próbálta alkalmazni (habár ha nem teszünk semmit, abból nem lesz semmi).

A vállalkozóellenes hozzáállásról:

1. ezt írtad: "a te cikkeid nem obiektivek,kierzik belole" - az egyes-, illetve többesszám keveredett, ezért nem lehetett tudni, mire érted
2. hogyha Czika következetesen vállalkozóellenes, akkor ebben is az volna (s ezzel szubjektív is, ami egyébként nem tudom, miért lebeg úgy egyesek előtt, mint valami minden esetben negtívum). Czika, gondolom én, nem vállalkozó-, hanem kizsákmányolásellenes.

Beküldve 2011.09.30. 15:20, válaszként erre: levi.

levi
persze a katolicizmus se szolt emberirtasrol,ezt magyarazd ekl 70 millio inkanak!...ja nem tudod mert kihaltak!Keress ra az interneten.Amugy a cel mentesiti az eszkozt az kommunista jelmondat!Nem a kommunista eszmerendszerrel van a baj hanem az odajutas modjaval!

Beküldve 2011.10.01. 12:18, válaszként erre: kcarnivore.

kcarnivore
Szentesíti, nem mentesíti - legalábbis én így még nem hallottam, de így is érdekes. Az odajutás módja, mint már említettem, az emberek hibája (vagy hát végülis azé, aki ezeken akarja alkalmazni, habár ha nem most, akkor mikor? A fejlődés fájdalmas.)

A katolikusok más eset. A filozófiájuk életellenes, magukat bűnösnek érzőket gyártanak, szolgákat. Abban a csomagban alapból benne volt a gyilkolás: olvasd el a bibliát, isten maga miliókat gyilkoltat meg benne: http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2010/04/drunk-with-blood-gods-killings-in-bible.html

Beküldve 2011.10.02. 21:29, válaszként erre: levi.

levi
gratulalok,a valaszod igazi szocialistara vall,ha valaki nincs velunk az ellenunk van,aki nem ert eggyet a baloldali diktaturaval az jobboldali diktaturat akar,szep Tihamer,ezzel a gondolkodasmoddal a valamikori szekuritate-ban szep karriert futhattal volna be ,ciajkovszkij zenere lehettet volna verni az embereket!Amugy osszinten nem snassz ez a tarsasag sztalin,pol-pot,nao ce-tung,ceausescu en nem ulnek egy helyt veluk az operaba...Komolyra fogva a szot ti baloldali intelektuellek nem erzitek zavarva nagatokat a sokmillio halott miatt,ezert en nem hiszem , hogy ti empatiabol, embertszeretetbol vagytok szocialistak hiszen szanalmat nem lehet diferencialtan erezni, hanem sokkal inkabb irigysegbol vagy haszonlesesbol!Es vitankat egy Gandhi idezettel zarom :
"Ellenzem az erőszakot, mert amikor látszatra jót tesz, a jó csak időleges; amikor rosszat tesz, viszont maradandó" ez talan lebontja a szemuveget ,mivel nalam sokkal nagyobb ember mondta.

Beküldve 2011.10.03. 14:16, válaszként erre: czikatihi.

levi
Neked is kuldok egy idezetet,hatha igy jobban megerted mit akarok mondani:
" Azt az államot vezetik legjobban, amelyet a legkevésbé vezetik."

Beküldve 2011.10.03. 14:18, válaszként erre: kcarnivore.

amokam
"Levi, mondj egy jobboldali diktatúrás államot ahol nem volt népírtás valamilyen formában, valamelyik fázisban"

Tihi, mondj egy olyan létező vagy valamikor létezett szocialista államot, ahol nem volt diktatúra.

Beküldve 2011.10.03. 17:17, válaszként erre: czikatihi.

amokam
"Csak, hogy ne keverjük. A kommunizmus, mint olyan, nem akart embert ölni. "

Remélem, Marxot elég autentikusnak tartod a témában: "A kommunisták nem titkolják nézeteiket és szándékaikat. Nyíltan kijelentik, hogy céljaik csakis minden eddigi társadalmi rend erőszakos megdöntésével érhetők el. (Karl Marx & Frederich Engels A Kommunista Párt kiáltványa)"

Tehát ez az eszme már megszületésétől kezdve erőszakra és gyilkosságra buzdított, ugyanis semmilyen fennálló társadalmi rendszert nem lehet emberölés nélkül megdönteni, főleg egy olyan virulens és erőteljes rendszert mint a korai kapitalizmus. A kedvenc kis eszméd sok-sok tízmillió hullát és megnyomorított embert hagyott maga után.

De látom hogy továbbra is vannak 'fan'-jai. Akik a hibát mindig a létező ember létező gyarlóságában, de sosem az elvont eszmében keresik.

Beküldve 2011.10.03. 17:33, válaszként erre: kcarnivore.

amokam
Az inkákat a katolicizmus ölte meg?

Beküldve 2011.10.03. 17:36, válaszként erre: levi.

kcarnivore
Amokam, akkora hülyeséget mondtál... a dinoszauruszokat a kommunizmus ölte meg? Na látod, na ugye! emoticon) Ilyen nyakatekert logikával nehéz lehet.

Beküldve 2011.10.04. 10:29, válaszként erre: amokam.

levi
"Egyi kezukben a kard ,a masikban a Biblia" igy mentek a konkvisztadorok, felorult verszomjas hitteritok kisereteben,akik meg akartak menteni a szegenyek lelket!
Amugy sok hasonlosag van a szocializmus es a vallas kozott, mindegyik feltetlen hitet kovetel, mindegyiknek ellensegkepre van szuksege(Satan=Imperializmus) es ezeket nyilvanos ,elrettento jellegu modon zuzzak pora(autodafe= koncepcios per),mindegyik szornyetegeket hoz felszinre(Torquemada=Sztalin ,BErija,Pol Pot),es meg lehetne sorolni!

Beküldve 2011.10.05. 18:25, válaszként erre: amokam.

levi
Es a nagy szocialista eredmeny:
http://manna.ro/uzlet/harcosok-foglyok-es-szenvelgok-nepe-2011-09-28.html

Beküldve 2011.10.05. 18:58, válaszként erre: amokam.

levi
A jo tarsasag,akiket vedsz:
http://www.contributors.ro/politica-doctrine/cine-a-fost-alexandru-draghici-arhitectul-terorii-staliniste-din-romania/?cfcc
En szegyelnem magam!

Beküldve 2011.10.05. 18:59, válaszként erre: levi.

kcarnivore
Rendben, mindenben igazad van, és nem túloztál vagy tévedtél. Örömed kísérjen végig életeden.

Beküldve 2011.10.06. 15:40, válaszként erre: levi.

levi
Koszi a jokivansagokatemoticon
Meg egy cikk egy nalamnal okosabb embertol:
http://www.contributors.ro/cultura/despre-rugina-ideologica-marxismul-ca-travesti-retoric/

Beküldve 2011.10.07. 12:34, válaszként erre: kcarnivore.