2012. május 22. - Júlia, Rita, Emil
2011.08.18  |   12 hozzászólás

Menekülés a szocializmus felé

Czika Tihamér  

Karl Marxnak igaza volt, a kapitalizmus egy ponton lerombolja önmagát – jelentette ki a minap Nouriel Roubini amerikai közgazdász professzor, a 2008-as válság megjósolója. Mi még reménykedünk, hogy nem.

Roubini szerint a hatékonyság, a jövedelmezőség, a költségcsökkentés javításának örökös hajszolásával a kapitalista rendszer folyamatosan átszivattyúzza a jövedelmeket a munkától a tőkéhez, ám ez elkerülhetetlenül kapacitásfeleslegekhez és az aggregált piaci kereslet hiányához vezet.

Szolidaritás

Fotók: Egyed Ufó Zoltán

Magyarán: a tőke még jobban a tőkésekhez megy át a munkaerőtől és az államoktól, amelyek spórlásra kényszerülve nagyon lecsökkentik a fogyasztást, a költekezést, ami az egész rendszert bebuktathatja, hisz ennek a mai kapitalizmusnak az egyetlen mozgatórugója az állandóan növekvő fogyasztás, azaz a kereslet.

A múlt heti tőzsdei hullámvasutat követve sokan kijelentették: újra pénzügyi válság van, zuhannak a tőzsdék, veszítenek a bankok, a cégek, pánikol mindenki. Most már az államok is. Egy hír szerint a világ pár nap alatt elvesztette vagyonának egyharmadát. Tessék? Milyen vagyont? Eltűnt bármi kézzelfogható?

Ha nem tárgyak, gyárak, áruk, ingatlanok tűntek el, akkor mégis mi? Pénz a bankból? Valójában még az sem, hisz ma már a pénzek jó részét soha nem nyomtatják papírra. Virtuálisan létező pénzről van szó,

amely virtulisan jön létre, és virtuálisan is tűnik el.

E virtuális szerencsejátéknak alkalmazottak milliói, országok tucatjai esnek áldozatul. Neoliberális közgazdászok a nyugati jóléti államot temetik a válság 2008-as beállta óta. Nincs pénz szociális államra, meg kell szorítani a nadrágszíjat, túlságosan elburjánzott a költekezés, túl sok lett a kölcsön (amit ők adtak nagy örömmel), amit már fedezni sem lehet.

De miért működött jó ötven évig a szociális állam, és működik ma is például a skandináv országokban? Mitől volt annyira más valahol 1945 és 1995 között a világ, hogy a Nyugat gazdag és gyorsan feltörekvő államai képesek voltak egyszerre működtetni a valóban kapitalista, szabadpiaci gazdaságot, és ennek jövedelméből fenntartani egy példaértékű szociális hálót, könnyen elérhető minőségi oktatást, egészségügyet, közbiztonságot, természetvédelmet, végső soron jólétet?

A válasz sok okra vezethető vissza. De a tőzsdei és pénzügyi machinációk jóval kisebb mértékét, akár hiányát mindenképp ki kell emelnünk.


Minden akkor kezdett tönkremenni,

amikor nagyon kevesek által érthető és felfogható pénzügyi deriváltakkal kezdték a brókerek, a befektetési alapok a pénzt virtuális játszmákkal eljátszani. Akkor indult ez a példaértékű társadalom az összeomlás felé, amikor erkölcstelen spekulánsok játszóterévé vált a pénzügyi piac. Amikor a tőzsde már egy nagy kaszinóvá vált, amikor már abból lehetett pénzt csinálni, ha arra fogadtunk, hogy melyik részvény ára fog fel- vagy lemenni.

A végtelenségig derivált pénz fizikailag már rég nem létezett, az órákig, napokig felvett kölcsönöket már garantálni sem kellett, a spekulánsok Monopoly-játék módjára keresték a pénzt. Ez már nem  ártatlan játék volt, százmilliók élete volt a tét. A munkával, a saját ingatlannal, termeléssel alátámasztott érték ma már a tőzsdén lévő tőke elenyésző részét teszi ki. Ma már a pénz csodaszoftverek munkája, amely jobbra-balra tolja a számokat úgy, hogy reggeltől estig megduplázódhat az, ami valójában nem is létezik.

A tőzsdei szerencsejátékokat, pénzügyi deriváltákat, a befektetési alapok és bankok mocskos játszmáit az emberek ingatlanjaival, kölcsöneivel, nyugdíjaival nem ritkán az államok közvagyonával, nem szabályozták kellőképpen a pénzügyi érdekcsoportok által felvásárolt politikusok. Elég csak megnézni az Oscar-díjas Inside Jobot, vagy aCapitalism: a Love Story-t, és pontosan látszik, miről beszélek.


Persze, hogy nem kell állam

annak, akinek nincs szüksége rá. Persze, hogy nem kell ingyenes vagy olcsó minőségi közoktatás, egészségügy, közszállítás, park, támogatott üdülés, közbiztonság annak, aki meg tudja mindezt venni magának. A multimilliomost nem érdeklik sem szociális juttatások, sem a munkanélküli segély, sem a nyugdíj, sem a gyereknevelési támogatás.



Neki minimális állam kell, amely nem veszi el a pénzét adó formájában. A többi akár el is pusztulhat. Ebben az őrült folyamatban, ami az utóbbi húsz évben lezajlott, a legvagyonosabb öt százalék elveszítette maradék empátiáját is a többi 95 százalékkal szemben.

Az állam egy szerződés alapján jön létre, amelyet alkotmánynak hívunk. Ez a szerződés a közös céljainkat képviseli, az állam a közös érdekek hordozója. Egy ideje a közös érdek kicserélődött vállalati érdekre. Akkor indultunk el lefele, és veszítettük el minden szolidaritásunkat, erkölcsi igényünket, amikor olyan axiómákba törődtünk bele mint a

profit-érdek abszolútuma.


Miért rendelünk mindent – magunkat, életünket, államunkat, oktatásunkat, egészségünket – alá a multik, bankok, befektetési, alapok igényei kiszolgálásának? Miért építettünk fel egy olyan rendszert, amelyben alapértelmezésként elfogadott, hogy a nép nyugodtan szenvedjen csak, ha a befektetőnek nem éri meg maradni? A befektető az új isten, aki dönt régiók, országok sorsáról.

Miért kell mindennek és mindenkinek elfogadni a multik profit-érdekét mint a társadalom egyetlen meghatározó mozgatórugóját? Mióta lett teljesen normális az, hogy milliók szenvedjenek, országok menjenek csődbe, ha a befektetési alapoknak nem éri meg maradni? Mióta lett a létünk központi eleme ezen a bolygón a részvényesek szuverén érdekének a kiszolgálása?

De itt nem áll meg az abszurdumok sora. Három adósminősítő cég, a Standard & Poor's, a Moody’s és a Fitch döntheti gyakorlatilag el, hogy melyik ország mehet tönkre, melyik nem. Megválasztotta őket valaki erre a tisztségre, erre a feladatra? Miféle legitimitással dönt három, egyébként saját profitra hajtó cég arról, hogy melyik száz milliónak kell szenvedni, és melyik másik száznak nem?

Mióta lett három manipuláló cég erősebb, mint az ENSZ, az EU, az USA, Japán és Kína egybevéve? Kik ők, és miért engedtük meg, hogy rólunk döntsenek?

Másik nonszensz: hogyan jutottunk oda, hogy egy terméket már tudatosan gyártunk gyenge minőségűnek, hogy néhány év vagy még rövidebb idő múlva lecseréljük egy újabbra? Ez a kapitalizmus csak akkor működik, amíg dögivel fogyasztunk, azt is – ha lehet – kölcsönre. Mert ha lelassul a vásárlás, a multi nem tud növekedni, ha lelassul a kölcsönzés, a befektetők nem tudnak spekulálni.

Az már teljesen mindegy, hogy ezzel a gyors árucserével mind környezetünket, mind magunkat tönkretesszük, feléljük nyersanyagainkat, energiatartalékainkat, saját életünket veszélyeztetjük. Hová lett az a régi, ésszerű szabály, hogy az a termék jó, amelyik sokat tart? Hová lett az az ésszerű elképzelés, hogy valaki akkor nyer pénzt, ha alkot, ha szolgáltat valamit, ha foghatót vagy élhetőt nyújt?

Hogyan jutottunk oda, hogy egy csődközeli bank – miután közpénzből megmentik az ország csődjének kockáztatásával – vezetői magas bónuszokat kapnak, boldogan kimentenek pár száz milliót maguknak, és elmennek egy karib-térségi szigetre lakni anélkül, hogy bárki lenyomozná, hová lett a pénz? Hová lettek a 2008 óta eltűnt milliárdok, amelyeket most a közembereken vernek le a nadrágszíjat meghúzó államok?


Sikeres propaganda az ideológiai embargó,

amelyet mostanában a baloldali gondolkodásra helyeztek. Romániában, de saját közösségünkben is a közvélemény bigottan ellenzi, ha csak meghallja a szociál-liberalizmus, szocializmus, kommunizmus szavakat. 1990 óta egyáltalán nem kezelik objektíven a baloldali gazdasági figyelmeztetéseket. Ideológiai stop ez, amely sokba kerülhet.

Oda jutottunk, mint Amerika, ahol ezek szitokszavakká váltak, és már vicc is keletkezett belőle: „Miért nincsenek az USA-ban szocialisták? Mert aki az lehetne, inkább azt hiszi, hogy ő csak egy átmenetileg megszégyenített milliomos.” Megetették velünk a mesét, hogy munkával, talpraesettséggel mindenki milliomos lehet.

Nos, nem lesz. Nem lesz soha milliomos a lakosság 95 százaléka, mert nincs meg a lehetősége rá: nincs indulótőkéje, családi háttere, kapcsolatai, nem részesül minőségi képzésben, amely alapján értékesíthetné esetleges tehetségét.

Ez az ideológia embargó pontosan olyan irracionális, mint a kommunista volt, amely figyelmen kívül akarta hagyni, hogy a világ egy nagy piac, ahol többnyire a kapitalista törvények működnek, és ettől nem lehet elszigetelve élni.


A kelet-európai kommunizmust senki racionális ember nem sírhatja vissza,

de nem kéne kidobni a fürdővízzel a gyereket is: nem kellene elveszítsük teljesen a szociális igazságérzetünket. Ne essünk már a ló túlsó oldalára. Igenis vannak olyan gondolatok, amelyeket tovább kell vinni: általánosan elérhető, ingyenes, minőségi oktatás, elérhető minőségi egészségügy, szociális háló – nyilván csak annak, aki valóban rászorul, stb.

Hogy nincs rá pénz? A pénz az államainkból (a mi zsebünkből) a befektetési alapok, bankok, spekulátorok zsebébe vándorolt. Amíg a jelenlegi, az ő érdekeiket szolgáló szabályzások érvényesek, addig mi becsődülünk, nadrágszíjat húzunk, ők pedig virulnak, sokmilliós bónuszokat kapnak, és fizetik a politikusokat, hogy ezt a jogi keretet fenntartsák, és fizetik médiát, hogy elhitessék velünk, valaha is oda juthatunk, ahova ők.

Az utolsó remény, az utolsó erő, amely ezt a tébolyodást megállíthatja, az a csúnya, jó öreg az állam.


Az a mocskos, kopott, sokat szidott állam.

Az az állam, amely megengedte, hogy bankok, multik, befektetési alapok nagyobakká válljanak, mint a világ legerősebb államai; hogy a munkával termelt érték keveset érjen, míg a spekulációból nyert virtuális érték percek alatt milliárdokat hozhasson. Az az állam, amely lassan elfelejtette, hogy miről szól az őt létrehozó szerződés.

Szomorú, hogy utolsó mentsvárunk pontosan az az állam, amely szemet hunyt ezek felett. Egyszerűen senki másnak nincs meg az ereje, hogy megállítsa az egész életünket a részvényesek érdekeinek alárendelő folyamatot. Az államok meg kell, hogy védjék magukat és minket is. Vissza kell térni az eredeti társadalmi szerződéshez.

Lesz elég ereje? Tudunk elég nyomást gyakorolni a lefizetett politikusokra? Vagy végül marad a bejáratott út, és forradalom kell? Meddig szurkolnak még az államok az anarchistáknak ahelyett, hogy átvennék tőlük a kezdeményezést, szabályoznák a tőzsdekaszinót, tisztességesen megadóztatnák a pénzügypiaci jövedelmeket, és számonkérnék az utóbbi három évben adóparadicsomokba kimentetett vagyonokat? Meddig adják még a magas labdákat nekik?

 

12 hozzászólás  
Átlagos (2 szavazat)
levi
mi tortent a hozzaszolasommal,szurja valakinek a szemet?

Beküldve 2011.08.19. 17:34.

levi
politikus mosdatja a szerecsent...nem mi voltunk,a francos nagytoke az meg a kizsakmanyolo vallalkozok...azok a hibasok..
A cikben egyedul az elso mondat korekt,a tobbi populizmus,es uszitas....rad se szavaznek soha!Ez nalunk a aliberalis politikus....

Beküldve 2011.08.19. 18:25.

czikatihi
levi, a cikk tartalmáról is van véleményed, vagy csak a személyeskedés megy? Ennyiért igazán kár volt gép elé ülni. Mellékesen vagy közel 3 éve nem politizálok, de azelőtt sem volt soha köztisztségem, most sincs. Nem mintha számítana, hisz a cikk tartalmáról beszéljünk, de ha már szóba hoztad, megért egy pontosítást.

Beküldve 2011.08.19. 18:34, válaszként erre: levi.

levi
Erdemben hozzaszolni ehez a cikkben kommentarban nem lehet mivel oldalakat igenyelne,megprobaltam, csak annyit jegyeznek meg ,hogya penzpiacokat es a tozsdet meg a spekulansokat hibaztatni ma nagy divat,csak eppen nem igaz!Minden valsag mogott ott all a kapzsi ember,aki minel gyorsabban szeretne meggazdagodni,ez a piacgazdasag egyik feloldhatatlan ellentmondasa ami elteti es fejleszti ugyanaz taszitja idorol idore valsagban(erre mondjak ,hogy tulfutott a gazdasag)A kapitalista tarsadalom amugy folyamatosan valsagban van,a gazdasag alkalmazkodik es atalakul.
Visszaterve a baloldaliakra, valoban hatterben szorultak a baloldali kozgazdaszok mivelhogy az ok produktumuk omlik ossze recsegve ropogva!A szocialis allam meghalt,es mar nem tamasztja fel semmi soha,kiderult ,hogy zsakutca,egyedul Norvegia birja meg de o specialis helyzetben van.A szocialis allam nagy hibaja ,hogy megteremti a maga parazita tarsadalmi reteget,(miert dolgozzak ha annelkul is lehet)aki nem el, hanem visszael a nemes szandekkal,a joindulattal,termeszetesen a koltsegek folyamatosan nonek az adokat emelik ,mignem az orszagbol a toke eltavozik es emelett termeszetesen az orszag versenykepessege is csokken,es itt meg nem beszeltunk arrol hogy a reprodukcios ratank is csokken!A cikk vegen a konkluzio zavaros,ra akarsz bizni ilyen fontos dolgokat mint a kozoktatas az allamra,mikozben jelzed ,hogy tudataban vagy annak,hogy valojaban ezt nem lehet rabizni az allamra,igen ez ilyen zavaros!Sajnos a demokracia nem egy tokeletes tarsadalom,es a politikusok rajottek,hogy a szocialis eltartottak elmennek szavazni,azok pedig akik reggeltol estig dolgoznak nem,igy megkezfdodott a szocialis juttatasokat elvezok (pl.nyugdijasok)korumpalasa,versengve igernek tobbet es tobbet,azoknak a zsebere akik faradtan alszanak a szavazas napjan.Nem beszelve arrol, hogy a draga politikusok olyan kerdesekrol hoznek torvenyt illeve adott esetben olyanokat vetoznak meg, amihez nem is ertenek,es nem csak gzdasagi szempontbol( a legjobb pelda ma a tanugy helyzete)!Amugy a forradalom se segit,minden forradalmat ellopnak elobb utobb az oportunista politikusok!Termeszetesen most nem az akarom sugalni,hogy lojuk le a nyugdijasokat,es a szocialisan asszisztaltakat,de eljott az ideje,hogy leszoknjunk a szocialista retorikarol es a jo oreg szekely mondast kene sugalni :
Segits magadon,es az Isten is megsegit!Ilyen szempontbol sokkal produktivabb az amerikai alomrol szolo mese,es ez latszik is!

Beküldve 2011.08.19. 19:54, válaszként erre: czikatihi.

kadrofenia
"A szocialis allam meghalt,es mar nem tamasztja fel semmi soha,kiderult ,hogy zsakutca,egyedul Norvegia birja meg de o specialis helyzetben van."

Nem mintha az összefügésben abszolút fontosságú lenne, (pedig hajajj, dehogyis nem az!) de azért az ezirányú információbázisodat, ahonnan ezt az állításodat is merítetted, némiképpen Te is jó nyugodtan revideálhatnád. Ugyanis a helyzet itt most az, hogy ennek a mostanság egyre népszerûbbé váló híresztelésnek a valóságtartalmával homlokegyenest ellenkezõ makacs tényeknek az értelmében, a norvég mintájú szociális állami védõháló szövése, sûrûség szempontjából igencsak messze alatta marad a svéd ugyanilyennek. Tájékozottabbak számára pedig ez soha nem is volt, és ezután sem lehet vitás.
Na most már, bár a példázódásoddal te éppen Skandináviát emlegetve, tényleg a lehetõ legjobb helyen tapogatóztál ugyan, de már az a tény, - s amit a bulvársajtó valahogyan mindig is elfelejt - hogy a maga csakélyke 40%-os államadósságával, Németország mellett momentán mégiscsak Svo. lenne a második legjobban álló és legdübörgõbb uniós gazdaság, s hogy ez most éppen mennyire fogja neked is alátámasztani és elõrébb lendíteni a te fentebbi eszmefuttatásodat, azt én jelen pillanatban még csak elképzelni sem tudom. emoticon

Beküldve 2011.08.19. 22:02, válaszként erre: levi.

czikatihi
Kedves Levi. Először is köszönet az érdemi kommentért. Lehet így is, sőt csak így van értelme. És mivel megtiszteltél egy alapos eszmefuttatással, megtisztellek én is egy részletes válasszal. Akkor vegyük sorra.

Minden válság mögött valóban ott áll a kapzsi ember. Csakhogy ebben az esetben ezt a kapzsi embert pontosan úgy hívják, hogy pénzpiaci befektető, spekuláns, bróker, multimilliárdos háttérjátékos. A kapitalista társadalomban, ahogy a szocialistában is, vannak jó és rossz periódusok. Folyton alakulnak valóban. Én azt hiszem a mostani vadkapitalista eltorzulás után csak egy újabb, egészségesebb egyensúlyú gazdasági berendezkedés jöhet, kapitalista alapokon és keretben, de szocialistább visszaosztó-rendszerrel. Más irányba nincs ahová menni, hisz ami most van az teljesen tarthatatlan. Múlt héten kezdődött Roubinivel, tegnapelőtt jött Soros, két hete gyújtják fel a gazdagok autóit Berlinben, pár hónapja az egész arab világ, és több európai ország is szociális igazságtalan ellen tiltakozóktól zeng. Ennek más vége nem lehet mint visszatérés oda ahol a pénzpiaci spekuláció előtt voltunk.

Pontosan oda ahol a szociális állam fenntartható. Abban nincs egyáltalán igazad, hogy a szociális állam meghalt. Nem halt meg, legfeljebb betegeskedik. Azt sem mindenütt, hanem többnyire csak azokban az országokban, ahol a költségvetési egyensúlyt felbomlott az utóbbi évekbe, pontosan azon válság miatt amelyet az általad védett pénzügyi piaci, tőzsdei, banki, befektetési alapi spekulátorok okoztak, és okoznak azóta is folyamatosan. Írország hanyatlása azután kezdődöött pl. miután a nemzeti vagyon egy hatalmas részét odaadta a felelőtlen bankoknak, hogy nehogy becsődöljenek. Hasonlóképpen szúrta tökön magát Amerika is. Amúgy meg legtöbb nyugati országban a szociális állam él, és bár köhög, hisz néhány megszorítást elszenved, a rendszer önmagában fennáll. A baloldali gondolkodók, gazdasági emberek pedig hála istennek végre kezdenek újra szóhoz jutni. Mert már ideje azokat is meghallgatni akik már húsz éve mondják, hogy őrület az ami a tőzsdén, a kölcsönök piacán, a pénzügyi tranzakciók piacán megy.

Az szociális állam nem azért van bajban mert egyre több a parazita rajta, nem azért mert élősködő réteget nevel ki. Bár, elfogadom, hogy ez is egy reális probléma. Nem véletlenül írtam a cikkben is: „szociális háló – nyilván csak annak, aki valóban rászorul”. Valóban vannak masszív visszaélések, főleg kelet-európai államoknak, Romániában különösen. Lăzăroiu îj munkaügyi miniszter eltökélte magát, hogy takarít a betegnyugdíjasok felfújt rendszerében, a Fidesz odaát munkához, közösségi haszonhoz köti a segélyt. Lássuk, ezek a projektek akár jól is elsülhetnek. Ugyanakkor valóban vannak akik rászorulnak a szociális segélyekre, illetve oktatás, egészségügy, közbiztonság stb. területén pedig továbbra sem tudom elfogadni azt, hogy „segíts magadon, s az isten is megsegít”. Nem, a modern államot azért hoztuk létre, azért öntjük bele az adómilliókat, hogy ezeket a lehető legjobb minőségben biztosítsa. S hogy ezt meg tudja tenni, nem az oktatástól, egészségügytől kéne levágjon, nem rendőröket kellene kirúgnia, hanem ideje volna utánanéznie, annak a feneketlen zsáknak amelyik valóban veszteség: az adóparadicsomokba, befektetési alapokba, tőzsdei fogadásokba kimentett milliárdoknak. Nem onnan kell elvenni a pénzt ahol közügyeket szolgálnak, hanem onnan ahol már eleve nagyon gazdagok még többet zsebelnek be. A pénz nem tűnt el, csak nem az adóba ment (közigazgatás, oktatás, egészségügy, stb. fenntartására) hanem x multi-mlliárdos 127-ik villájába és 14-ik Yachtjába. A pénz megvan, csak nem jó helyen.

Azt mondod, hogy ez olcsó baloldali populizmus? Na és akkor mi van? Tökmindegy, hogy minek hívjuk, lehet itt nyugodtan kommunistázni, bármi, a lényeg nem változik: a tőkések az utóbbi húsz-harminc évben elszívták a vagyont maguknak, mindenféle további pénzügyi machinációkkal, amit úgy hoztak létre, hogy minél kevesebben értsék. Ami lement mostanában, az a világtörténelem talán legnagyobb átverése, ahol egy szűk méreggazda réteg húzta csőbe az egész világot, úgy hogy a felelősséget sem vitték el, és a spórlást is a közember kell elvigye, megint csak nem ők.
Levi, ez elfogadhatatlan, érted? Ennek nem lehet így vége, és nem fog itt és így megállni. Az emberek nem hülyék, a nyugati demokráciák polgárai nem óegyiptomi parasztok. Van média, vannak dokumentumfilmek, látják pontosan mi zajlik. Ez nem fog itt megállni.

Eljön az az idő, és EU szintjén már körvonalazódik, de világ szinten sincs messze, amikor az államok nem fogják megengedni, hogy a tőke csak úgy távozzon, ha nem tud elég hatékonyan kizsákmányolni. Lassan nem lesz ahová mennie, mert a más bolygó nincs. Nem fogják lenyelni a demokratikus országok népei ezt az egészet, és tökönszorított politikusoknak lépniük fog kelleni, pontosan azon tőke ellen aki őket is folytonosan vásárolgatja. A politikusok olyanok amilyenek, ott is van rossz is jó is. A politikai életet és belehajszolták egy olyan csapdába, ahol minden választás ötször annyiba kerül mint az előző. Mivel az egyre drágább és drágább kampányokra a tőkét csak az államból vagy a nagytőkétől lehet megkapni, így korrumpálódnak, vagy az államtól kell lopjanak, vagy a nagytőke fizeti le őket. Másképp egyszerűen nem tudnak fennmaradni. Mocskos komproszomisszum ez, annak a rendszerét ugyancsak vissza kell előbb-utóbb tekerni valahogy, mert ez ami most van, ez szinte kötelező-korrupció gyárrá teszi az 9nkormányzatokat és a parlamentet. Lennének ötleteim erre is, de ez egy másik téma.

A cikk vége konklúzióját nem tudom miért nevezed zavarosnak. Én ott oktatásról nem is beszélek. Szerintem elég tiszta az üzenet. Az államoknak össze kell szedniük magukat, az államfők, kormányfők, pártelnökök be kell lássák, hogy túl messze ment az ami a tőzsde-kaszinókban folyik, és ez nemcsak a nyugdíjast vagy a tanulót veszélyezteti, hanem lassan azt az államot is ami a társadalom szervezését ellátja. Magát a politikai osztályt is. Nem sodorhatjuk veszélybe az államokat holmi spekulánsok abszolútnak vélt érdekeiért. Abszolút érdek egyetlenegy van: a köz érdeke. A köz pedig egyre hangosabban azt mondja, hogy ennek véget kell vetni. Nem fogja lenyelni, pont. Nem kell forradalom, nem kell káosz, ész kell. Le kell állítani a spekulációkat, a deriváltakat, a titkos alapokat, meg kell adóztatni rendesen minden tranzakciót, meg kell adóztatni a nagyon gazdagokat tisztességesen, vissza kell állítani a társadalmi újraelosztás egyensúlyát. Mindjárt lesz pénz a szociális államra is. 50 évig volt, és még sokáig lehet, ha az emberek munkája által termelt zseton legnagyobb része a Cayman-szigeteki titkos számla helyett a kincstárba köt ki – adó formájában.

Beküldve 2011.08.20. 0:15, válaszként erre: levi.

czikatihi
Apropó ki NEM fizet a saját hibájáért, sőt még hasznos it hús belőle, amíg az államaink és mi, fizetünk: ez ma jött le az amerikai Reuters-en:

"Reuters) - Financial advisers to the world's richest people report some of their top clients have continued to make money throughout recent market turmoil by harnessing sophisticated investments out of reach to mainstream punters.
With equity markets plunging, most investors have suffered losses to their pension funds and portfolios, but those able to meet the multi-million dollar investment thresholds of private equity and some hedge funds are coming out ahead.
"You've got so many investment opportunities that are open only to very rich people," said one London-based financial adviser specialising in ultra rich investors."
Link: http://www.reuters.com/article/2011/08/19/us-rich-investors-idUSTRE77I39120110819

Milyen alapok ezek, mibe fektetnek be, miféle percnyi kaszinó-játékot játszanak, hogy nekik jól megy, akárhogyan is döglünk mi a többiek? Honnan tudják ők előre, hogy mi fog összeomlani a tőzsdén, mit érdemes eladni, mit kell megvenni ma míg, olcsó, mert holnap tutti visszamegy? Mi az a "sophisticated investment"? Miféle legális, vagy még inkább nem szabályozott lopás ez? Na és mi ez a titkolózás? Miért nem tudhatunk ezekről? Gondolom ez sem háborít fel, és valamilyen ideológia csavarral őket is meg lehet védeni. Hát persze, segítettek magukon a fiúk. Hülye baloldali populista divat elővenni őket. Ők ügyesek kérem. Hát azok, valóban. Mi meg tök hülyék, hogy ezt nézzük, és hagyjuk a politikusainkat, hogy az ilyesmit lehetővé tévő jogi keretet fenntartsák, sőt ideológiailag dicsőítsék.

Beküldve 2011.08.20. 0:30, válaszként erre: levi.

soosrobert
Egyre inkább úgy látom, hogy amit a két éves lányom és a 80 év feletti nagymamám nem ért, azzal valami bűzlik, az csinálmány, koholmány, fikció. És a lányom nem érti sem a tőzsdét, sem a szociális hálót, és nagyanyám sem.

Egyébként nem mindenki lehet milliomos, de bárki lehet milliomos. És is nehezen értettem meg. De ha többször megnézed a „Lecsó” rajzfilmet (apukáknak kötelező arzenál), akkor megérted, hogy mi a különbség emoticon

Beküldve 2011.08.20. 16:00.

levi
Tihamer en ertem,de meddig akarod adoztatni,mindenre nem lehet a valasz az adonoveles,holnap nem eleg magint, adot nevelunk,aztan megint es megint egy vegtelen lancban,egy ilyen legkorben nem lesz penzugyi stabilitas es a befektetok elkerulnek illetve kivonulnak,es akkor te meg megint adot kell emelj,az orszag versenykepessege elobb utobb a padlora kerul.A masik oldalon lesznek orszagok amelyek adokedvezmenyekkel fogjak csalogatni oket,hazai pelda a Renault aki athelyezi termelese agy jo reszet Marokkoba!Ezt a valsagot nem a spekulansok okoztak,hanem a NINJA hitelek,ani pedik a befektetesi alapok,es apekulansok elleni hiszteriat hirdeti ez csak egy jol bevalt emberi irigysegre alapozo politikusi manipulacio,a politikum,es a FEd,legalabb olyan mertekben vetkes a kialakult helyzetert mint a ugynevezett spekulansok.Az a baj az emberekkel,hogy nem ertik ,hogy a tozsden az egyik spekulans altal nyert osszeg egy masik spekulans vesztesege,a lakossagra kivetitett direkt hatas minimalis,a helyzet valoban dramaia valhat abban az esetben mikor a spekulacio problemas cegre, reszvenyre vonatkozik,vagy a hatterben megbujo termek a hibas,ahogy tortent a derivalt ertekpapirokkal.Amikor Soros megtamadta a fontot a font bajban volt.egy hibas politikai dontes hatasera,reszletek a wikipedian,persze a politikusoknaj jol jott Sorosra kenni a dolgot,de valojaban ok szurtak el a dolgot.Rovidre zarva a szocialis allamot megolte a globalizacio,itt nem az a kerdes ,hogy Europat szocializald hanem ,hogy Kinat,Indiat es az ugynevezet emergens gazdasagokat.Amugy mindig konnyu a mas penzet osztogatni ,a szocialistak azt a penzt osszak amit ok keptelenek megkeresni!

Beküldve 2011.08.22. 13:04, válaszként erre: czikatihi.

levi
Veszitenek ok is csak halgatnak vele,nem bizna rajuk a senki a penzet.A titkolozast uzleti titoknak hivjak!Igen hulyek vagyunk mert mi nem TUDUNK penzt keresni,de a te reakciod erre az ,hogy akkor vegyuk el,hogy nekik se legyen,en azt mondom tanuljuk el ,hogy mi is meggazdagodjunk.Amugy egyre jobban kihallatszik a szomszed kecskeje iranti ellenseges erzes...Ami a politikusokat illeti olyan rosszat nem tudsz roluk mondani,hogy en ne ertsek egyet veledemoticon,ezert is utalom ha az allam beleavatkozik a gazdasagban...

Beküldve 2011.08.22. 13:13, válaszként erre: czikatihi.

czikatihi
Hoppá, hoppá: "Ismét ellenezte az eurókötvényt Angela Merkel német kancellár hangsúlyozva, a politikusok nem kellene, hogy hagyják a pénzügypiacokat diktálni, mivel egy ilyen lépés destabilizálná a gazdaságot. (...) Merkel álláspontját támogatja Franciaország, újabban pedig Herman van Rompuy is." http://manna.ro/penz/merkel:-a-politikusok-ne-hagyjak-magukat-2011-08-22.html

Beküldve 2011.08.22. 14:19, válaszként erre: levi.

levi
Tokeletesen igaza van,amig nincs kozos penzugyi politika addig csak Nemetorszagra haritana a kockazatokat,amugy nemetorszag nem jo pelda neked mert a nemeteorszag nem kifejezetten szocialis allam!(Mellesleg en hagynam Gorogorszagot csodot mondani,azzal,hogy megmentik oket csak arra biztatjak oket ott fojtassak ahol abbahagytak.)Amugy ezt a penzugyi piacok kerik,nem valami okkult osszeskuvesbol,hanem gyavasagbol,a penzugyi befekteto a legnagyobb nyuszi a Fold bolygon!

Beküldve 2011.08.22. 15:10, válaszként erre: czikatihi.